Altan & Uteplats
JTB: Precis rätt, kör vanligt diskmedel. Se bara upp med att gå direkt på plasttaket, det kan fördärva plastens UV behandling. Lägg en lång planka eller skiva som räcker över flera takstolar för att avlasta varje taksiva.
JTB: Räkna med ca 10-12 000 per meter balkong, monterat o klart. Sen är det givetvis beroende på vad för partier du vill ha och viken höjd du har. Ska det vara tak på eller balkongen ovanpå utgör tak?
Siouxsic: Bygger ett uterum på ca 15m2 men har inte bestämmt mig för vad för golv jag vill ha. Jag kommer att isolera golvet med 70mm cellplast och ev med fogskum i skarvarna. Min tanke hittils är att sedan på med trall och slutligen en heltäckningsmatta avsett för ändamålet. Vad tror ni om detta? Borde ju bli varmt o skönt... ? Väggarna kommer även de isoleras lite (asfaboard + 100mm
saturnus: [citat] Pecis, gäller f ö allt virke. Men för ett gott resultat, gäller naturligtvis även färgen. Färger från de stora tillverkarna, är överlag bra.
oandersson: Aha, visste inte om att det fanns frostbeständigt bruk, tack för infon. Men om man inte har det så har jag nu iallafall pratat med en plattsättare och lärt mig att det går att fixa/foga ner till +1 utan problem, även om nån annan temperatur är angiven på fixet/foget. Det enda som händer vid lägre temperatur är att brinntiden förlängs. Men, det får inte vara fryskallt eftersom
Janneman: [citat] Det är väl en bra fördelning, Hon kryddar maten och jag hennes tillvaro ;-)
oandersson: Ja, det går ju så frågan borde snarare varit om det är något som är värt att göra eller om det bara regnar bort på två veckor, nån som provat?
daugaard: Finns många bra utlänska snickare, men dom som byggt det där tillhör dom sämsta. Hoppas att du inte hunnit betala, och att dom inte får nått hlr !
flymax: Hjälp! Jag har byggt till min altan så den har blivit dubbelt så stor.. Bygget har flutit på och allt blev väldigt snyggt! Passade på att lyxa till det genom att köpa gotländskt kärnvirke ist för tryckt. Nu till problemet! Den gamla altanen var av betong och hade två ganska grova rör som räcke runt om. Min pappa som hjälp mig att bygga var ganska ivrig att få bort det gamla räcket
Locke: Det är ju lite så det är tänkt att fungera och när det inte är tätt mellan skikten uppstår problemen.
Eva-Lena S: Hej Jag har en altan eller uterum med korrugerad plats som taktäckning som jag skulle behöva göra något åt. Jag har försökt att göra ren plasttaket flera gånger, men det ser inte så trevligt ut. Jag funderar på att ta bort plasten, hyvla av planken som plasttaket ligger på, eventuellt också byta ut reglarna. Planken och reglarna är lackade men har nu blivit svartprickiga och lite
HeleneP: Mitt givna svar är, bygg en pergola fast utan tak! En luftig ram som ni gör lite som ni vill med. Ha den helt tom som en inramning, plantera sirliga klätterväxter (clematis!). Häng tantblomkrukor eller kanske fina ljuslyktor? Eller kroka upp armeringsmattor eller träramar som ni dekorerar med växter eller tantpynt eller eller... Oändliga möjligheter och det ser färdigt ut utan att
JPQ: Tack för tipset Boppe85, Jag skall lägga kabeln på en ute terrass där bara personer skall kunna gå/sitta, inga fordon eller likanande kommer att kunna ta sig dit.:)
Nyfniken: [citat] Var är "underst"? Under plattorna? Under bärlagret?
gurraj: Well, hur gick det? Fick du fram nåt material som funkar? /Göran
Erik79: Tackar för länken. Färgen konjac verkar riktigt snygg. Läste i en annan tråd att någon hade laserat sitt smuts svarta trädäck med någon form av teaklasyr och fått bra resultat.
perra112: tackar för svar! Japp testade att borra av skallarna och det fungerade! det fungerade också att borra i träet ner till skruven så det blev "rent" fram till skruven då gick en del att skruva upp!! Nu återstår bara resten.....
Siouxsic: Lite dåligt med gensvar här... Men jag ger inte upp :) Jag har nu beslutat att jag vill isolera så pass bra som möjligt - utan att låta det gå överstyr (vi har ju ändå ståhöjden som är kritiskt) Jag har gjort en skiss hur taket är uppbyggt nu - jag besparar mig att använda ord som spont o läkt då jag inte vet vad de betyder... Svart = Räfflat plåttak Brunt = reglar som ligger
rikardn: Hej Jag tänkte bygga ett mobilt campingkök/uteplats eller motsvarande till släpet. Nåt liknande camplett, fast i enklare modell då vi har stora hus och tunneltält redan, och billigare än färdiga vagnar. Invändigt mått är 148x297cm så jag tänkte lagom mått är 125-130x240cm så man kan spänna ner den ordentligt. Planen var en ramkonstruktion på hjul som man rullar/winchar upp på
Mikael_L: Jag har kört lite med raptor från Beijers, dom verkar faktiskt rätt bra. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=67776 I alla fall styr dom jättebra med t-tap specialbitset, ingen vingel alls. Tog gäng snabbt också när man började skruva. Jag har inget långtidsomdöme, men blev som sagt positivt överraskad över hur dom kändes. Nackdelen är specialbitset, men köper man
andersmc: Det går säkert bra att köra med cc 600 mellan reglarna som vanligt.
sir_daniel: isolerat vill man ju ha, vill man ha det billigaste kan man häfta upp genomskinlig plast ;)
Totem: Sådär ja.. Då var grillarsenalen ytterligare uppdaterad. Fyndade en One Touch brikettgrill samt lite tillbehör hos den lokala järnhandlaren nyss. Nu är vagnsparken uppdaterad helt och hållet.