Hej..

Jag håller på att bygga en altan och har stött på problem, jag tänkte använda mig av 70 plint, men efter ha grävt hela dagen och bara lyckats komma ner till 50-60 cm gjup så funderar jag på vad som är bäst.att använda mig av 50 plint på 10 cm makadam eller plattor på 40-50 cm makadam? Altanen är ca 20 kvm stor och ligger i Stockholm (radhus)...

Någon som har några klocka råd.. att gräva är mer eller mindre omöjligt... Jorden består av Fyllnadsmassor/lera/sand som legat sen -74

M V H

Jocke

Gjut egna eller kör på 50-plint med lite makadam under om det är en altan, är det en terass så duger plattor med 1dm makadam under.

Så det räcker med en 50 plint då?

Risk för tjälskjutning om du bara har 50cm , Varför kan du inte gräva djupare? Berg eller stora stenar som ligger i vägen? I såfall går det bra med mindre plint om du har stora stenar under som ligger på djup ca80-90cm och du gjuter på dem . Borra några hål, i med armering på med plint röret och gjut fast i berget/stenen. Du sparar ett par säckar betong .

Om du inte kan gräva djupare pga tungt arbete och ryggskott så hyr min minigrävare :)

MickeK skrev:
Risk för tjälskjutning om du bara har 50cm , Varför kan du inte gräva djupare? Berg eller stora stenar som ligger i vägen? I såfall går det bra med mindre plint om du har stora stenar under som ligger på djup ca80-90cm och du gjuter på dem . Borra några hål, i med armering på med plint röret och gjut fast i berget/stenen. Du sparar ett par säckar betong .

Om du inte kan gräva djupare pga tungt arbete och ryggskott så hyr min minigrävare :)
Opps , läste inte sista raden i din fråga om att marken är näst intill omöjlig att gräva i...
Glöm det jag skrev förutom sista raden :D

Redigerat:
Ärligt talat, hur många har eg fått problem med tjälskjutning på altaner? Hade det varit ett stort problem så hade det knappt funnits 50plint att köpa. Hade jag byggt hus på plint så kanske jag tänkt annurlunda. Jag har inte ens efter dom senaste vintrarna haft problem med mina 50plintar.

Nä precis, kanske ingen stor risk för tjälskjutning i Stockholm. Ett altanbygge kan lika gärna ligga på några plattor direkt på marken. Skulle det röra på sig med åren är det inte svårare att skruva bort ett par trallbrädor och justera med några kilar eller takpapp bitar som slipper man gräva. Om man nu ändå vill gräva och gjuta plintar så skulle jag ändå rekommendera att gräva ordentligt djupt. Det är inget kul med plintar som lutar och skjuter sig med åren....

Då blir det 50 plint... Tack för hjälpen.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.