Jag har en altan på pelare (se bild). Pelarna är 100x100 tryckimpregnerat och de står på en gammal trappa med takpapp under. När det regnar ser man att pelarna suger upp vatten några centimeter (från vattnet som rinner på den gamla trappan). Är detta katastrof eller klarar tryckimpregnerat detta?

Om jag hade byggt altanen själv hade jag troligen ställt pelarna på något lite högre icke organiskt material än takpapp (metallplatta el. dylikt) men det kanske inte spelar någon roll?

Jag har även funderat på att om man kan hacka ur en skåra på trappan runt pelarna så det mesta vattnet rinner runt, men om konstruktionen är dum i grunden vill jag inte bara göra en halvtaskig fix utan göra rätt :).

Det finns även ganska stora sprickor i pelarna (typ 1cm breda och 2-3 djupa) är det normalt efter att 100x100 pelare torkat eller är det obra och de måste bytas/förstärkas?

altan1.jpg

altan2.jpg

altan3.jpg

Stolparna är nästan garanterat i NTR/A tryckt och skall klara kontakt med sötvatten (t.ex i bryggor) eller nedgrävning i upp till 20 år så det skall inte vara något problem. Det ser ut som stolparna står på syllpapp och det är helt rätt gjort, vattnet som sugs upp är endast spillvatten och inte fukt från betongplinten. Det ser dock ut att vara väldigt mycket syllpapp så jag hade tagit en vass kniv och skurit bort överflödet runt stolpen så du får kvar en 100x100 bit bara, då bör det bli mindre spillvatten som sugs upp.

Sprickbildning är helt normalt med massiva stolpar och bör inte påverka stabiliteten utan endast estetiken. Vill du skydda stolparna mot vatten och framtida sprickbildning så olja dem 1-2 ggr per år med vanlig trallolja.

Tack för det snabba svaret, ska ta bort lite syllpapp som du föreslog sen får det vara som det är.

/Olle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.