Hej

Skall till hösten sätta igång med att sätta plintar till altanen som skall byggas under våren så den är klar till sommaren 2012. Har läst allt jag kan komma över men jag har inte riktigt kommit fram till hur många plintar jag behöver.

Altanen kommer att vara 8,4m X 4.2m i storlek. 8,4m är mot husväggen där ena sidan kommer att förankras.
CC tror jag kommer att vara 400 med tanke på hur jag kommer att lägga trallen. (Liten egen design). Trall blir 28*120

Jag vet dock inte om jag behöver en eller två rader plintar.

Jag har läst "Lathunden" framförallt sid 14-15 (http://www.skogsindustrierna.org/Me...-4aab3517a0fa&MediaArchive_ForceDownload=true ) och kan då utläsa att den maximala fria längden (L) blir 4,37m med 45x220 & CC400

Om har jag läst detta rätt så får jag det till att jag behöver endast en rad med plintar om jag använder mig utav 45x220 bjälkar!
Eller är jag helt fel ute och kan någon styra mig på rätt spår?

Tack på förhand för hjälp.

Det tryckta virket håller nog inte C24klass inbillar jag mig.
Satsa på 2 plintrader och slipp oroa dig att det kommer svikta.

Hellre en plint för mycket än ett sviktande golv.
Har ungefär samma stl med infästning i husvägg. Jag använde 10st plintar. Sen genomgående 170*45 reglar.

Hej igen

Så här kommer min altan att se ut och tänker höra om det räcker med 10plintar till den här utformningen?

Avstånd mellan reglar CC 680

• Altan - utan tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt med alla korta bitar..
men tänk på en sak, när det är nygjort e det tajt å fint...
sen torkar all din trall även olika på längde å du får en himla massa olika avstånd på springorna. ser inte klokt ut enligt min mening...
ville bara varna dig för det!

AcidSleeper skrev:
Hej igen

Så här kommer min altan att se ut och tänker höra om det räcker med 10plintar till den här utformningen?

Avstånd mellan reglar CC 680
Vad har du tänkt att använda för regeldimensioner? :)

Bärlinor 45*195
Golvreglar 45*145

Trallvirke 28*120

estwing skrev:
snyggt med alla korta bitar..
men tänk på en sak, när det är nygjort e det tajt å fint...
sen torkar all din trall även olika på längde å du får en himla massa olika avstånd på springorna. ser inte klokt ut enligt min mening...
ville bara varna dig för det!
Jag vet att det krymper på bredden men att det krymper på längden har jag inte ens hört talas om.... Någon fler som har kunskap om detta?

AcidSleeper skrev:
Jag vet att det krymper på bredden men att det krymper på längden har jag inte ens hört talas om.... Någon fler som har kunskap om detta?
jag vet att det kommer att krympa på längden me!!!:|
mvh
snickar estwing

Okej, men hur mycket kommer det att krympa per meter om jag säger så... någon som vet?

Sök på spännviddstabell och kolla hur stora spännvidder de reglar du tänkt använda klarar av.
Spontant verkar det funka med 10st plintar + bärlina i husvägg.
Ev. kan trappen kräva/önska nån plint till.

Så här hade jag tänkt ställa plintarna:

Räcker det!?

• Altan - utan tak - Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer funka. :)
Bara du har en 'plan' för trappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.