När man bygger altan så finns ingen lösning som är helt rätt, däremot många som är helt fel. Inget av förslagen ovan är helt fel.
Ska man ha jättelika överhäng typ 50cm bör man inte ha räcke utan att förstärka upp rejält annars blir det helt fel :)

Nimajneb skrev:
När man bygger altan så finns ingen lösning som är helt rätt, däremot många som är helt fel. Inget av förslagen ovan är helt fel.
Ska man ha jättelika överhäng typ 50cm bör man inte ha räcke utan att förstärka upp rejält annars blir det helt fel :)
vad är fel med 50 cm överhäng med räcke?

estwing skrev:
vad är fel med 50 cm överhäng med räcke?
Det märker du när du lutar dig mot räcket:D

Nimajneb skrev:
Det märker du när du lutar dig mot räcket:D
du får väl skruva fast räcket,
det du skrev va fel i denna tråden.

jostsweden skrev:
Jag ska låta reglarna gå ut 0,5 m utanför bärlinorna så är därför, men om jag lägger in en bärlina till skulle det ju gå. Får fundera på det, innan jag grävt för mkt. :)
måste verkligen bärlinan ligga ytterst? det blir 50 cm långa reglar längst ut..bara de är väl föränkrade med bärlinan så kanske det håller? jag är inne på 75cm frihängd på min egen altan

Ang. hållbarhet på A-klassat virke så gjorde jag ett staket förra året med tryckt virke där stolparna göts i i betongrör under mark. Var skeptisk till att stolparna skulle hålla trots A-klassningen.
Ringde då upp impregneringsfirman, Tenhult, som garanterade minst 25 års skydd. Så det lär hålla att gräva ner dina bärlinor.
Det finns tunnare dimensioner än 145 i A-klass. Den brädgård där jag köper på har från 45 o uppåt.

estwing skrev:
du får väl skruva fast räcket,
det du skrev va fel i denna tråden.
Snälla Estwing, dina hållfastighetsberäkningar brukar jag inte ge mycket för, speciellt som du tidigare har envisats om att det räcker med cc80 för trallen.
I detta fallet så krävs det förstärkningar om man har ett överhäng, det handlar inte bara om att skruva hårt.;)

Nimajneb skrev:
Snälla Estwing, dina hållfastighetsberäkningar brukar jag inte ge mycket för, speciellt som du tidigare har envisats om att det räcker med cc80 för trallen.
I detta fallet så krävs det förstärkningar om man har ett överhäng, det handlar inte bara om att skruva hårt.;)
vid diagonalläggningen så blev det inte äns 80 cm.
gå ut å mät sj vid 60cc läggning av golvbjälkar.
så ej påstått nåt att man skall ha 80 cc på tralläggning.
du kan utan problem ha 60 cc på golvbjälkar vid diagonalläggning av 28x120 trall.

sluta försök lära mig bygga altan benjamin.
vid uthäng på 50 cm behöver du ej göra förstärkningar.
dina inlägg ger jag ej mycket för.
du är i varenda tråd å vet allt......

mvh
snickar estwing

Plockar fram chipsen nu.

• Gilla
Emilga
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Plockar fram chipsen nu.
såhär sent---??:wow:

din göttegris.
dela med dig tack.

estwing skrev:
vid diagonalläggningen så blev det inte äns 80 cm.
gå ut å mät sj vid 60cc läggning av golvbjälkar.
så ej påstått nåt att man skall ha 80 cc på tralläggning.
du kan utan problem ha 60 cc på golvbjälkar vid diagonalläggning av 28x120 trall.

sluta försök lära mig bygga altan benjamin.
vid uthäng på 50 cm behöver du ej göra förstärkningar.
dina inlägg ger jag ej mycket för.
du är i varenda tråd å vet allt......

mvh
snickar estwing
:D Du får väl fästa dina räcken i 120 golvreglar med 50cm överhäng och lägga trall i 45grader med cc60 mellan golvreglarna om du vill. Men jag skulle aldrig anlita en snickare som gjorde på det sättet.

Om du tycker att jag gör fel som tillämpar cc60 och inte skruvar räcken enbart i 120 golvreglar med stora överhäng så får det stå för dig. Jag tycker iaf att min lösning är bättre:thumbup:

Om altanen nu inte ska bli för hög med bärlinor o allt, varför ska man ha bärlinor över huvudtaget??
Kan man inte ha desto fler betongplattor direkt under reglarna istället? Då fördelar man ju marktrycket desto mer så det inte behövs plintas?

Samt att man slipper besvär som att just plinta och dika ur för bärlinor? För bärlinor är väl mer om man vill få upp altanen i höjd och få det stabilt och inte behöva många plintar?

Är det dumt tänkt?

Edit: blir heller inga problem med överhäng då det bara är att lägga någon platta under räckena längst ut ? ;)
Byggde själv mitt trädäck liknande fast blandade lecablock och plattor och la under...

Redigerat:
Nimajneb skrev:
:D Du får väl fästa dina räcken i 120 golvreglar med 50cm överhäng och lägga trall i 45grader med cc60 mellan golvreglarna om du vill. Men jag skulle aldrig anlita en snickare som gjorde på det sättet.

Om du tycker att jag gör fel som tillämpar cc60 och inte skruvar räcken enbart i 120 golvreglar med stora överhäng så får det stå för dig. Jag tycker iaf att min lösning är bättre:thumbup:
tror ej du behöver anlita en snickare...målare...rörläggare m.m då du vet allt.:wow:
så fortsätt du ditt vetande.
om du skruvar ihop 2 st 2"4" där den ena går ner innanför lr utanför i smaktycket för att sedan dra 2 st 10mmx120mm vagnsbult på diagonalt så sitter detta berget såvida du ej skall ha 3 m högtkravall staket.
men TS har sin i marknivå och isf har man runt 90cm högt lr lägre.

angående ditt himla tjat om diagonal så visst juh tätare bjälklag du lägger dessto stummare.
men det räcker fortfarande att ha 60 cc vid diagonalt.

sen har jag nog väldigt svårt å tro du får hem nån hantverkare till dig som vill bygga med ditt "kunnande" av allt.:beer:

Tycker det är klent att inte ha 120x45 som trall.

• Gilla
M.Kristensen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.