J
jimmyboy_666: Hej ! Tänkte kolla om någon vänlig själ kan hjälpa mig med en fundering jag har. Vi har köpt ett beg uterum och på den hade man ställt de 3 framme takstolparna ovanpå golvregeln på en hemmagjord syll som ser ut som ett upp och nerpåvänt u. stolparna var enb skråspikade, räcker det eller vill man fästa den i bärlinan Tro? Blir ju svårt om man placerar yttre bärlinan en bit in och
0 svar · 1,5k läst
K
Kalasclas: Ska du ha en riktig rök så får du bygga/köpa en.. Funkar fint för mig iallafall och du kan använda klotgrillen till annan grillning oxå :)
8 svar · 6,0k läst
Montören
Montören: Du skulle kunna gjuta upp med betong och lägga granitblocken ovanpå. Sök efter gjuta trappa på youtube. Makadam 12-16 eller liknande hade jag använt.
1 svar · 3,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Har du provat med högtryckstvätt?
1 svar · 5,6k läst
Q
qarina: Det är inga stora plattor, bara en i bredd och glest lagda så man går inte direkt på dem utan det planterade buskaget är helt nerplattat. Veidekkes "förklaring" till att de finns är för att trädgårdsskötarna lätt ska kunna komma fram men det finns en väg från andra håller som funkar utmärkt. Ett exakt likadant hus bredvid har inte denna idiotiska stenläggning så jag förstår
7 svar · 3,2k läst
A
andnyg: Jag kör hörntrappa och sargen ligger över [bild]
9 svar · 30,3k läst
·
K
Kurtivan: En liter kostar runt hundra i färgaffären, på ÖoB så kan man få 4 l för ca 250. istället för att späda ut kan man värma den och sedan bara pensla på.
3 svar · 4,2k läst
B
BeGe: INGEN gör så = dålig lösning. Du lägger bara ner massa tid, tungt arbete o pengar på något som e helt onödigt o ännu jobbigare att få bort om någon skulle vilja det i framtiden. Gräv ur ca 30cm, fyll upp med 0-18 krossmaterial så att plattorna + 3-5 cm grus 0-8 får plats. Lutning ut från huset ska vara mellan 1-2cm/m. Det som håller plattorna på plats blir ju gräsmattan.
1 svar · 2,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Du skulle kunna ha ett plan i höjd med innergolvet just vid dörren, och resten lägre. Ca 1 meter brett och 60 cm djupt, typ.
11 svar · 13,8k läst
·
H
Helioz: Sätt det okapade ändräet av den tryckta 95x95 stolpen mot marken och lägg syllpapp mellan så har du bra skydd. Vill du ha maximalt skydd ställer du även stolparna i träolja i 5-10 minuter innan montering.
1 svar · 1,9k läst
A
AndersS: Om det är trallgolv utomhus så får man räkna med att de blir skitiga och kan få missfärgningar av diverse orsaker. Tralldäcket har fått två vintrar och du kommer få ännu mera patina med åren, det är nog något som man får lära sig leva med. Och det gröna försvinner och ersätts av en silvergrå färg om du inte behandlar det med något färgämne.
3 svar · 10,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nejdå, 28x120. Bärreglarna under kommer sitta på nåt runt 40-50cm cc. Trallen ska ligga 45° diagonalt.
23 svar · 7,3k läst
·
A
AnnIng: Tackar! Huset är en salig blandning; 1,5-plan med källare enligt 50-talsmodell så det är inte så mycket jugend. Flera hus i kommunen, strax utanför Stockholm, är faktiskt byggda på samma sätt dvs man hämtade gamla timmerstommar i andra delar av landet och byggde sedan fritidshus som nu blivit permanentbostäder. Vår tanke med glasverandan är att få bort känslan av "avhugget hörn"
4 svar · 1,5k läst
·
M
macke031: Bra tack
20 svar · 8,4k läst
·
M
mtim: Hej Jag funderar på att bygga ett liknande räcke och har några frågor. Hur löste du fastsättning och spänning av vajern? Hur gjorde du i vinklarna? Ser riktigt snyggt ut! nderr på [citat]
14 svar · 28,6k läst
·
S
SMOBI123: Tack för svar
3 svar · 1,9k läst
S
F
Fredrik i Trollhättan: La också brun trall förra sommaren som bleknat till nu i vår. Tvättade med tralltvätt och oljade sedan med Fluggers vattenburna träolja http://flugger.se/~/media/flugger_se/Flash/FrontPageFlash/picture/aqua_traebeskyttelse.ashx med pigment. Valde U-606 Mörk teak. Ser ut som chocklad men när den torkar ser det ut som det ut som det gjorde när det var nylagt. Lätt att lägga på med
10 svar · 25,1k läst
N
Nicke_Narup: Intressant tanke. I nuläget, efter att ha hårdrenoverat detta hus i snart fem år (fanns tydligen en anledning till att vi fick det billigt), så lägger jag hellre en extra slant... Det skulle kanske gå att växla av med en stolpe på mitten också. Kan man kanske leva med. 2 x 4 m då istället. Nu kanske jag tappar fokus men hur bör man tänka kring gjutningen, oavsett om jag kör nya
4 svar · 3,1k läst
A
Atom: [citat] Ja. Det var det jag letade efter.
19 svar · 21,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Cumaro ser väldigt snygg ut! [bild] Om den är sträv, som du skriver, kanske den kan slipas lite efter monteringen. Att den är sträv gör den ju samtidigt halkfri. Viktigt på ett skeppsdäck!
9 svar · 4,1k läst
·
R
Ripper500: Som ovan om du bor i snözon 1-1,5. Är det snözon 2.0-2.5 behöver du troligen 42x225 som takstolar och 56X270 i framkant.
3 svar · 1,5k läst
R
Ripper500: Fläkten är till för att sprida runt lite värme. Effekten är inte stor.
2 svar · 4,4k läst
T
thomasx: Och här fanns ett annat bord på samma tema, men något annorlunda konstruktion kring benen. Dock ser det ut som aluminium på sitsarna, det blir kallt om rumpan. Har iofs lite svårt att tro att det är det, men det ser så ut. Dyrare var det också. Nej, just nu lutar det åt bambuvarianten
5 svar · 6,2k läst
O
oceanis: Velfac hade åtminstone tidigare fönster och glasdörrar i både EI 30 och 60. Kolla vad dom har som kanske kan passa dig.
1 svar · 6,1k läst
H
hakaner: Till er andra som läser denna (mycket kloka tråd) tänk på att isoleringstjockleken variera beroende på vart i landet ni bor. -Det finns kartor och anvisningar för detta i denna broschyr: http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Dow_Konsument_2006.pdf (tjocklekarna i denna broschyr bör kunna minskas om ni har goda markförhållanden)
8 svar · 9,1k läst
T
ToRy: [citat] För övrigt tycker jag det är en bra idé! Mina föräldrar hade altan av vanliga europapallar i ett par år, fast de satte lister parvis mellan/under möblernas ben istället. :D Det var dock efter jag flyttade hemifrån... ;)
18 svar · 30,2k läst
estwing
estwing: Nej det va ej den du visade.....
9 svar · 8,6k läst
sir_daniel
sir_daniel: Fylla på med lite grövre så kommer det vara lugnt
5 svar · 21,6k läst
·
iSnobben
iSnobben: Jag skulle tro att det inte spelar så stor roll på antalet plattor i slutänden. Jag gjorde som så när jag byggde att jag gjorde som ramar som jag sen fyllde på med reglar i mitten eller hur man nu ska säga. Dessutom började jag med bara tre plattor på varje regel. Lade en vid husväggen en i mitten där jag har en skarv och en längst ut. Sedan fyllde jag på så att jag fick rätt antal
20 svar · 9,9k läst
V
verktygsgurun: Det brukar inte vara några större problem. Det man får tänka på att äldre tak har bara en UV tålig sida men på beg tak brukar det vara lätt att se pga slitaget. Alutejp räcker att man sätter ny i toppen nedtill behövs ingen tejp. Listerna som håller taket kan se lite olika ut mellan tillverkarna en del "knäpps" dit och en del skruvas. De som knäpps dit har en tunn mjukare del
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.