3 878 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Cuprinol tralltvätt på lärk?
Har en 5L dunk med Cuprinol tralltvätt hemma. Någon som vet om man kan ha detta på lärk? Har en altan (ca 2 år gammal) som är obehandlat från början och som nu ser skitigt grå och eländig ut med några få mögelfläckar (jag vet att lärk blir naturligt grå efter en tid men min altan ser inte vackert grå ut), det går har dessutom börjat flagna lite. Läser man på Cuprinol´s hemsida så rekommenderar tralltvätten till impregnerat virke. Borde funka till lärk också...eller?
Jag kommer inte göra med högtryckstvätt (t-racer) eller olja in efteråt. Utan det blir borste och sen såpa.
Har testat att rengöra med såpa men det hjälper knappt för att få bort skiten.
Även tacksam för andra förslag för att få lärken fin igen, dock inget svindyrt.
Jag kommer inte göra med högtryckstvätt (t-racer) eller olja in efteråt. Utan det blir borste och sen såpa.
Har testat att rengöra med såpa men det hjälper knappt för att få bort skiten.
Även tacksam för andra förslag för att få lärken fin igen, dock inget svindyrt.
Hallo,
Jag har samma problem med mitt lärk-trädäck. Försöker intala mig att silvrigt (med fläckar) är snyggt... Men jag vet inte
Jag rengjorde en del i höstas, när det hade regnat rejält under en lång period. Det gick bra och är ett tips. Skit i såpa osv. Ta en rotborste när det är fuktigt.
MEN, detta var ett halvår sedan, och nu efter vintern ser däcket likadant igen.
Tror att lärken grånar så snabbt, och risken är att man sliter på trät med rotborste (och medel).
Kommer nog låta trät ha sitt liv, och försöka övertala mig om att det är vackert.
En sak att tänka på är ju att avrinningen ska vara rätt på däcket, så det inte bildas pölar. Det kan ju ge stora fläckar.
Jag har samma problem med mitt lärk-trädäck. Försöker intala mig att silvrigt (med fläckar) är snyggt... Men jag vet inte
Jag rengjorde en del i höstas, när det hade regnat rejält under en lång period. Det gick bra och är ett tips. Skit i såpa osv. Ta en rotborste när det är fuktigt.
MEN, detta var ett halvår sedan, och nu efter vintern ser däcket likadant igen.
Tror att lärken grånar så snabbt, och risken är att man sliter på trät med rotborste (och medel).
Kommer nog låta trät ha sitt liv, och försöka övertala mig om att det är vackert.
En sak att tänka på är ju att avrinningen ska vara rätt på däcket, så det inte bildas pölar. Det kan ju ge stora fläckar.
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden