2 904 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Plintar till altanen
Sitter och ritar kommande altanprojekt. Vad jag har förstått ska man inte ha mer än 2meter mellan plintarna till bärlinan. Jag tänkte använda 45x195 till bärlina och golvreglar cc60 är det bara att bita i det sura äpplet och gräva plint? Måttet ut från huset blir 480cm hade varit gott att bara ha två plintrader.
Så vad säger experterna? Bara att gräva och se glad ut?
Så vad säger experterna? Bara att gräva och se glad ut?
Ok, låter bra! Tack för hjälpen 
Saken är den att jag fick bra pris på 2" 9" kan väl inte vara någin nackdel att "överdimensionera"?
En annan fråga som jag funderat på är det här med tjälfritt djup, bor i umeå så det måste väl nästan va 2m djupt jaf ska gjuta plintarna? Känns djupt eller ska man isolera de på nått sätt?
Saken är den att jag fick bra pris på 2" 9" kan väl inte vara någin nackdel att "överdimensionera"?
En annan fråga som jag funderat på är det här med tjälfritt djup, bor i umeå så det måste väl nästan va 2m djupt jaf ska gjuta plintarna? Känns djupt eller ska man isolera de på nått sätt?
Redigerat:
Ovanligt med det tjäldjupet i umeå, Jag bor 2 mil norr om umeå och grävde ner mina plintar på ungefär 120cm och dränerade ordentligt runt altan. Beror ju rätt mycket på din markförhållanden också. Och om du ska ha inglasning.
http://www.skola.umea.se/forslundag...er19992007.4.13c1b69101a982ca2a800043167.html högsta djupet dom senaste 12 åren var väl 62cm.
http://www.skola.umea.se/forslundag...er19992007.4.13c1b69101a982ca2a800043167.html högsta djupet dom senaste 12 åren var väl 62cm.
Kan ej kalla det överdim... utan kallar det välbyggt.Da9911 skrev:Ok, låter bra! Tack för hjälpen
Ok, ska inte bygga inglasning nu, men nån gång blir man ju pensionär
så jag skulle gärna förbreda redan nu...
Jag hade tänkt att borra 1,5 - 2m och fylla med kross och sedan i med papprör och cement. Är jag fel ute?
Jag hade tänkt att borra 1,5 - 2m och fylla med kross och sedan i med papprör och cement. Är jag fel ute?
Skulle nog förespråka att tjälisolera istället. Kraga ut isolering ca. 1 m från plinten och minst 70mm tjock så slipper du gräva så förfärligtDa9911 skrev:Ok, låter bra! Tack för hjälpen
Klicka här för att svara