Ska nu bygga en sådan trappa med avsågade hörn.
Har tänkt köra 145*45 i botten och 170*45 på dem andra stegen för att alla steg ska bli lika höga,
Trall 120*28
Min öppning uppe vid altanen är 310cm (och det första steget ska ligga i samma nivå som altanen)
Har tänk fem steg inklusive det översta som sitter i altan.
Sen vill jag ha så här, om steg 1 börjar längst ner:
Steg 1: 3 trallbrädor
Steg 2: 3 trallbrädor
Steg 3: 4 trallbrädor
Steg 4: 3 trallbrädor
Steg 5: 3 trallbrädor
om det finns någon vänlig skäl som kan guida mig med mått?
Gärna nån bra ritning
det är en sån här modell jag är på jakt efter, fast med fyra steg och mina mått.
Så ser det ut,,,, Måttet på öppningen mellan staketet är 310 cm.
Har tänkt köra 145*45 i botten och 170*45 på dem andra stegen för att alla steg ska bli lika höga,
Trall 120*28
Min öppning uppe vid altanen är 310cm (och det första steget ska ligga i samma nivå som altanen)
Har tänk fem steg inklusive det översta som sitter i altan.
Sen vill jag ha så här, om steg 1 börjar längst ner:
Steg 1: 3 trallbrädor
Steg 2: 3 trallbrädor
Steg 3: 4 trallbrädor
Steg 4: 3 trallbrädor
Steg 5: 3 trallbrädor
om det finns någon vänlig skäl som kan guida mig med mått?
Gärna nån bra ritning
det är en sån här modell jag är på jakt efter, fast med fyra steg och mina mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut,,,, Måttet på öppningen mellan staketet är 310 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tjenare,...
här kommer lite hjälp!!!
http://www.byggahus.se/forum/altan-u...rappbygge.html
mvh
estwing
här kommer lite hjälp!!!
http://www.byggahus.se/forum/altan-u...rappbygge.html
mvh
estwing
Ja det är väl enklast att köra nerifrån och stapla reglar ovanpå för varje lager uppåt,,,,
se hur jag ska få till ett mått på vinkeln så det stämmer längst upp bara
får prov lägga några långa reglar och prova mig fram
se hur jag ska få till ett mått på vinkeln så det stämmer längst upp bara
får prov lägga några långa reglar och prova mig fram
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Hehe ingen dålig avrinning med 30 grader lutning på plansteget =)
Jag började lägga trappan nerifrån, men kom fram till att när man inte är så van så blir det väldigt mycket funderande och räknande för att det ska bli rätt.
Så det jag gjorde var att jag gjorde en mall som jag utgick från när jag gjorde resten av trappan. Den var såklart inte användbar i vinklarna men.
Jag lade ut den nedersta, tog till på längden så jag vet att jag klarar mig. lade på resten av stegen.
Sen är det bara att börja med översta steget och jobba dig neråt.
Nu har du längden på de som ska vara vinkelrätt ut från altan. De i vinklarna är bara att lägga ut och lägga passet längs de andra stegen från båda hållen och rita av. Då ska du ha en spets ritad mitt på regeln annars är något snett.
Jag började lägga trappan nerifrån, men kom fram till att när man inte är så van så blir det väldigt mycket funderande och räknande för att det ska bli rätt.
Så det jag gjorde var att jag gjorde en mall som jag utgick från när jag gjorde resten av trappan. Den var såklart inte användbar i vinklarna men.
Jag lade ut den nedersta, tog till på längden så jag vet att jag klarar mig. lade på resten av stegen.
Sen är det bara att börja med översta steget och jobba dig neråt.
Nu har du längden på de som ska vara vinkelrätt ut från altan. De i vinklarna är bara att lägga ut och lägga passet längs de andra stegen från båda hållen och rita av. Då ska du ha en spets ritad mitt på regeln annars är något snett.
Hej på er!
Jag lyfter och kapar denna tråd lite då den är ganska aktuell och påminner om vad jag vill göra.
Jag ska oxå göra en trappa utan 90 graders vinklarna, men jag blir inte klok på längden i vinklarna på varken reglar eller trall. Troligtvis är det mina hjärnhalvor som inte kan kommunicera ordenligt för ju mer jag funderar ju mer förvirrad blir jag.:x
Så jag tänkte kolla om nån av er har kunskap, ork, lust att hjälpa
Nedan finns en bild som jag hittat på rätt typ av trapp. Dock ska min endast ha 2st steg och endast vara 800mm lång vid översta steget.
Reglar 45x120 undre och 45x145 överst.
Jag kommer använda 3st 28x95 på varje steg. Utan mellanrum blir det alltså 285mm djupa steg.
Nu till mitt bekymmer. Hur får jag fram måtten på A och B för att inte C ska gå ut längre än 285mm. Förstår ni hur jag menar?

Tack på förhand!
Chrille
Jag lyfter och kapar denna tråd lite då den är ganska aktuell och påminner om vad jag vill göra.
Jag ska oxå göra en trappa utan 90 graders vinklarna, men jag blir inte klok på längden i vinklarna på varken reglar eller trall. Troligtvis är det mina hjärnhalvor som inte kan kommunicera ordenligt för ju mer jag funderar ju mer förvirrad blir jag.:x
Så jag tänkte kolla om nån av er har kunskap, ork, lust att hjälpa
Nedan finns en bild som jag hittat på rätt typ av trapp. Dock ska min endast ha 2st steg och endast vara 800mm lång vid översta steget.
Reglar 45x120 undre och 45x145 överst.
Jag kommer använda 3st 28x95 på varje steg. Utan mellanrum blir det alltså 285mm djupa steg.
Nu till mitt bekymmer. Hur får jag fram måtten på A och B för att inte C ska gå ut längre än 285mm. Förstår ni hur jag menar?

Tack på förhand!
Chrille