Känns som att jag tyvärr måste ytbehandla min altan som består av lärk. Fick tipset från bygghandeln att lägga brädorna dikt då dom skulle dra ihop sig lite. Brädorna har inte krympt en milimeter och detta leder till vattensamling. Byggde altanen för två somrar sedan och har fått skrubba flera gånger om året för att få den att se någorlunda fin ut. Är ingen grå och fin patina utan mer skitig och ful. Nu efter vintern så såg det för jävligt ut. Rn tjock ful hinna som jag inte kunde skrubba bort med såpa och piassakvast. Blev tvungen att ta högtryckstvätten (även om jag vet att det inte är bra). Det tog bort det mesta men det ser lite "fläckigt" ut. Som tur va blev det inte någon träresning. Funderar på att gå ett varv med excenterslipen och efter det så skulle jag vilja ytbehandla om det är möjligt. Pga att det blir vattensamling så undrar jag vad som är det bästa alternativet och som är någorlunda billigt, om det nu är någon ide? Gärna något som inte gör lärken mörkare. Många förespråkar ren såpa men det har jag redan testat.
Tacksam för svar.