Altan & Uteplats
cecar33: Ang. om det är bättre virke på brädgården eller BM så är det nog mer troligt att på brädgården handlar proffsen de köper virket utan att bry sig, därmed åker även skräpet med, medan på BM står hempularn som har all tid i världen och sorterar sitt virke och därmed så blir skräpet kvar. Beställer man en leverans från brädgården får man ett paket med bra och dåliga
KnockOnWood: Eftersom det är en lecamur borde det gå lätt att slå in "stödpinnar" i rostritt stål, klippspik eller härdad spik här och där i fogarna mellan plattorna för att "stötta upp" konstruktionen. Största risken är väl frostsprängningar, så någon slags fogning kanske är viktigt. Tror att det kan bli mycket snyggt. Var kommer bilden ifrån förresten?
corre: Är det tegel direkt under, eller har du isolering sen puts? Om du monterar inre bärlinan så högt som du kan, kanske tom under taksprånget så är det liten risk för regn direkt på denna ytan.
DIY_freak: Tryckt virke i 22x45 är ganska vanligt, om det duger? Annars har jag för mig att någon (kanske Hornbach) hade läkt i mindre dimension än så också, kan kolla imorgon på anteckningar jag gjorde när jag ringde runt för detta.
Frebbe: Aintwood är väl bara ett varumärke inom träkomposit antar jag. Finns väl mest bara trall-dimensioner att köpa löst. Men du kan ju kanske klyva själv till smalare spjälor. Många komposittrall-brädor är dock ihåliga och ofta spårade på ytorna. En spalje i vanligt tryckt virke håller nog många år utan att målas, men du kanske inte vill ha den "looken"?...
Volatyle: [citat] Jag förstår att det du beskriver är "enklast" men det förutsätter ju också att jag har eller hyr in en grävmaskin med gubbe till.
Darth Peter: Det beror på vilken typ av gångjärn och placering av dessa. har du redan köpt gångjärnen? När jag köpte mina så fanns det med på baksidan av paketet hur stort spel som behövdes.
Tiger79: [citat] Hur mycket hjälper det om en trallbräda normalt är 120mm bred? Vattnet flyttas 120mm ut eller in beroende på hur brädan kupar sig.
Scirocco: Mycket kalkavlagringar (det blir vita ränder) på annars snygga svarta skiffersten på uteplats. Har försökt rengöra med ättika (kemiskt) och skrapa med kniv (mekaniskt). Inget fungerar effektivt. Någon som har erfarenhet med detta och kan ge bra tips? Tack på förhand!
_kiM__: Fick tag på 35x35x3! Blev riktigt bra. Låg bygghöjd och stor yta :) [bild]
Niklas_1: De som jag har pratat med säger att det viktigaste ärmar plinten står på isolering så att kylan/tjälen inte kan kryps ner under plinten och skjuta upp den. Det är inte lika känsligt med tjäna runt plinten.
Stilig: Om sanden ser ut som vanlig sand utan klumpar behöver den ju inte bort... Men, det blir säkert snyggare med trädäck!
pelpet: Jag hade skippat stolpskorna, de ger inget mervärde mot att palla upp reglarna med lite tryckt virke eller något liknande och det går lika fort att justera.
corre: ta hem virket ett par dagar i förväg och vattna det, ev med press över. Så vet du att det är blött, till skillnad från paketen från byggmax tex som varierar beroende på om de stod underst eller överst i deras utomhuslager.
RulleBulle: Hade fått pris på ca 56000kr inkl material. Varav material kostnad på 20000kr. Ska man fixa duk och sprängsten så blir det en aning dyrare. Säkert en lastbil ca 3500kr inkl sten. Sedan kommer en liten dumper behövas och kanske en gubbe rn dag då är vi uppe i runt 10000kr mera.
badtastex: Har en kompis som har liknande förutsättningar och han har kört med elgrill men har nu bytt till gasol istället. Det blir helt enkelt ingen direkt grillsmak/känsla med elgrill enligt honom. Det finns en ganska liten gasolgrill från primus som man troligen kommer undan med på en balkong. Vidar BBQ heter den visst. http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=87684
Styrman: Klokt. Riktlinjerna är att hålla altanen strax under panelens avslut. Detta för att minska risken för regnstänk på träfasaden och det merarbeta detta kan ge. ;)
KnockOnWood: [citat] Misstänker att Altanbyggaren förtog sig, alt. fick annat att koncentrera sig på. Han hördes senast av för drygt två år sedan.
Micro: Om du har verktyg och tid och kan räkna ut vinklar skulle du kunna fräsa ut spår i stolparna och stoppa i skärmarna. Annars kanske du kan såga till lister i rätt vinkel och sätta skärmarna i mellan.
CalleSpeed: Hej Det går alldeles utmärkt utan plintar! Beror på lite vilka förutsättningar man har. http://www.youtube.com/watch?v=WJRimzrnRGc //Calle
ribban79: Tack för svaret Helioz. Bara för att förtydliga så kommer inte markstenen att komma i direkt kontakt med elden utan jag kommer att använda "vanliga" klotgrillar för själva grillningen. det innebär att det enda som kommer i direkt kontakt med elden är klotgrillarna och det enda de i sin tur vidrör är den gjutna bänkskivan som de är nedsänkta i. Däremot har du nog en poäng med sot
pelpet: Den funkar bättre än den nuvarande foten, men troligen måste den sticka upp en bit ovanför marken för att parasollet inte ska hamna för lågt ner. Och då får jag en ful pinne som jag och barnen kommer att snubbla på. Tanken var att försöka hitta en lösning som inte är i vägen när den inte används. Dessutom känns den instabil. Parasollet är rätt stort och kommer det en rejäl
norrbottenstorpet: Vilka problem skulle du se med en stenläggning dikt an mot din grund? Det är väl snarare så att just stenmaterial är bland det bästa du kan ha närmast grunden. I praktiken blir det ju alltid några mm fog vid själva läggningen. Intill husgrund är dock grundregeln att få marken att luta bort från huset, så att skyfall och stora mängder ytvatten alltid leds bort från huset. Du kanske
källare: Lånar tråden då jag ska lägga om min garageinfart till helgen med bl a en markränna. Har samma tanke att markrännan och betongen kan spricka när man kör med paddan. Min tanke är att lägga bärlager och padda detta först och därefter gräva ut för markrännan med underliggande betong och armering. Är det fler som lagt markrännor i samband med stenläggning och i så fall, i vilken
hempularen: Har rensat lite i tråden, håll er till ämnet.
Suhagg: Kikat en del på kanalplasttak men inte hittat någon som har något annat är vit eller "natur" färgade profiler. Skulle vilja hitta någon som har svarta profiler. Att lämna iväg på lack tror jag blir kostsamt och risk att det inte blir bra hållbarhet. Det är ju mjuk aluminium.
Anna_H: Finns ju inga som helst regler om detta, det är helt och hållet en smaksak. Upp till 2 meter på djupet (ca 3 meter lång diagonal) skulle jag vilja påstå att du kan göra innan det börjar se allt för knasigt ut. Ett annat alternativ är att ha lite olika djup på altanen. Märk upp med lite pinnar och prova hur det känns, dt gjorde vi när brorsan skulle bygga sin altan. Tyvärr väldigt