Kommer bygga ett uterum med Ventana 33 skjutpartier som anger U-värde 1.6 på hela konstruktionen. Tanken är att kunna ha 15grader eller så även vintertid då jag har golvvärme i plattan.

För att få in lite ljus har jag tittat på kanalplasttak. Där pratar man U-värde 1.1 eller liknande men det är inte på hela konstruktionen. Alla verkar ange vad plasten i sig endast har för U-värde.
Hur blir denna kombination? Kommer värmen bara strömma ut ur ett sämre isolerat tak än vad dörrpartierna är?

Mina tankar här :) Du får räkna på transmissionen för de delar golv, väggar och tak som inte vätter mot huset. W/m²= Uvärdet x Arean x deltat (15°C - -20). Det blir en del av sanningen om nu dimensionerande utetemperatur är -20 för Stockholm. Du har ju olika U-värde för olika byggdelar även i vanliga hus och eftersom värmen stiger är det viktigt att ha tätt uppåt. Sen har du luftläckaget som om jag tittar på mina Santexpartier med hyffsat bra U-värde ändå läcker en del vid borstlister och skenor. Lägg därtill att du lär vilja ha någon tallriksventil som ventilerar så får du in ytterligare kall luft som ska värmas. Du skriver sämre isolerat tak men ditt U-värde är bättre för kanalplasten än för partierna. /R

Edit_Kräpp skrev:
Mina tankar här :) Du får räkna på transmissionen för de delar golv, väggar och tak som inte vätter mot huset. W/m²= Uvärdet x Arean x deltat (15°C - -20). Det blir en del av sanningen om nu dimensionerande utetemperatur är -20 för Stockholm. Du har ju olika U-värde för olika byggdelar även i vanliga hus och eftersom värmen stiger är det viktigt att ha tätt uppåt. Sen har du luftläckaget som om jag tittar på mina Santexpartier med hyffsat bra U-värde ändå läcker en del vid borstlister och skenor. Lägg därtill att du lär vilja ha någon tallriksventil som ventilerar så får du in ytterligare kall luft som ska värmas. Du skriver sämre isolerat tak men ditt U-värde är bättre för kanalplasten än för partierna. /R
300mm cellplast och platta på mark med golvvärme.

Det jag undrar är om ett kanalplast tak är ett bra alternativ eller om jag bara kommer elda för kråkorna. Känns ju som skarverna mellan kanalplastpartierna är ett ställe där mycket värme sticker ut. Då hälper det inte med U-värde på 1.0 eller så mitt på plasten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.