Hej,

Kanske en dum fråga men jag kan inte släppa den.

Mitt hus lutar en aning, ca 2 cm på 15 meter.

Ska jag låta altanen vara i våg eller följa huset? Om den följer huset ser det ju bättre ut där altanen möter tegelväggen men den lutar ju lite....

Hur hade ni gjort?

//Jocke

Mikael_L
Låter väl helt OK att låta altanen luta.
2cm på 15 meter är ju inget som märks när man går på den, men ögat kan säkert reta sig enormt på om det inte ser rakt ut.

Jag har avsiktligt låtit min altan luta 1cm/m på både längd och bredd för att få till en bra vattenavrinning

Jag skulle låtit altanen lutan med huset. Dels därför att det annars skulle synas och dels därför att 2 cm på 15 m anser jag ligga inom "felmarginalen". ;)

Tack för svar!

Håller med, jag kör efter huset.

Men hur mycket tycker ni det ska luta från huset? Apprentice tyckte 1 cm per meter var bra, jag tycker det låter mycket.

//Jocke

Mikael_L
Är det lutning tvärs trallen skulle jag nog inte bemöda mig någon lutning alls, då ev kupning gör större effekt än vad någon vettig lutning kan "åtgärda".
Och egentligen skulle jag nog låta den vara vågrät längs trallen också.

Men vänta du lite tills någon fler har skrivit, jag är ingen expert på något vis ... :)

Kan starta upp tråden igen! Ska altanen luta? Tycker också att 1 cm / m låter väldigt mycket, då skulle våran luta 4? Känns som ett typ 0,5cm/m räcke gott och väl, men det kanske inte behövs alls? Det rinner väl av mellan trallen om inte annat?

Mikael_L
Jag ska bygga altan nu snart, - nu i vår åtminstone.

Jag kommer försöka få till 1-2 cm (på 3-4m sträcka) lutning utåt från huset på altanen.
Bara för att det inte ska bli lutning mot huset och att vatten åker kana in mot huset istället, i onödan.
Men om det blir 0,1cm eller 3 cm kommer jag nog inte bry mig om speciellt mycket.

Så har jag planerat nu, iaf. ;)

benjon66 skrev:
Jag skulle låtit altanen lutan med huset. Dels därför att det annars skulle synas och dels därför att 2 cm på 15 m anser jag ligga inom "felmarginalen". ;)
Usch....
På 15 m bygger man rakt.
Vaddå felmarginal?
Bygg rätt å gör bra jobb.

Sen ang TS så hade jag följt huset men vridigt upp altan så att längst ut är den i VÅG.
så jobbar jag iaf.
Mvh
Snickar estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.