Efter fjolårets fönsterrenovering är det nu dags att bygga glasverandan. På befintligt betonggolv (tidigare uteplats med oljetank under) ska den byggas med mått ca 4 x 2,7 m. Det finns sedan tidigare yttertak(oisolerat) över tre fjärdedelar av uteplatsen med en liten väggsnutt som hänger ner. Befintlig väggsnutt ska kompletteras neråt för att ansluta till en "krans" av tak som behövs med tanke på att befintligt golv är större än befintligt tak. Kompletteringen består av timmerpanel med isolering. Huset är ett timmerhus med gamla handbilade timmerstockar.
Hoppas ni förstår min fantastiska beskrivning..
Isolering på golv (cellplast och mineral) och lite i väggar och tak men fönstren är enkelfönster och de dörrar (en pardörr + en enkeldörr) som ska monteras är inte isolerade. Med tanke på att det är gamla fönster och dörrar så kommer ventilationen att vara ganska god..
Rummet kommer inte att ha uppvärmning men kommer att ligga i sydvästläge och vara målat i mörkbrunt vilket ger en rätt så bra uppvärmande effekt.
Då är frågan om man behöver luftspalt i den "takkrans" som vi kompletterar med?
Hoppas ni förstår min fantastiska beskrivning..
Isolering på golv (cellplast och mineral) och lite i väggar och tak men fönstren är enkelfönster och de dörrar (en pardörr + en enkeldörr) som ska monteras är inte isolerade. Med tanke på att det är gamla fönster och dörrar så kommer ventilationen att vara ganska god..
Rummet kommer inte att ha uppvärmning men kommer att ligga i sydvästläge och vara målat i mörkbrunt vilket ger en rätt så bra uppvärmande effekt.
Då är frågan om man behöver luftspalt i den "takkrans" som vi kompletterar med?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Välkommen till Bygga Hus-forumet Anning!AnnIng skrev:...Befintlig väggsnutt ska kompletteras neråt för att ansluta till en "krans" av tak som behövs med tanke på att befintligt golv är större än befintligt tak...
Hoppas ni förstår min fantastiska beskrivning...
...Med tanke på att det är gamla fönster och dörrar så kommer ventilationen att vara ganska god...
Rummet ... kommer att ... vara målat i mörkbrunt vilket ger en rätt så bra uppvärmande effekt.
...
Nja, jag har lite svårt att förstå det du skriver.
a)
Befintlig väggsnutt ska kompletteras neråt
Förstår ej alls!
b)
Vad är en takkrans?
Skall taket helt enkelt göras större för att det inte täcker uteplatsen?
Hur har du tänkt skarva ihop den gamla och den nya takdelen?
Hur är det "gamla" taket uppbyggt?
Vad bär upp taket, och vad skall bära upp utbyggnaden?
c)
Varför är ventilationen god? Är fönster och dörrar dragiga?
Och varför är det i så fall bra?
Skall det bli en "sommarveranda" eller vinterträdgård?
d)
Var är det målat mörkbrunt?
Ytterväggarna?
Men det skulle ju bli en glasveranda.
Då har man väl inte så mycket väggar?
Lite bilder, skisser och ritningar skulle nog inte vara fel.
Ja, jag förstår att det inte är helt lätt utgående från en förvirrad beskrivning. För mycket ångor från målarfärg är ursäkten.. 
a)
Förstår ej alls!
Under befintligt överhängande tak finns det en liten vägg som går ner ca 30 cm. För att taket som kommer ut över glasverandan ska få samma vinkel som det riktiga taket så måste väggen "förlängas" neråt.
b)
Vad är en takkrans?
Precis, den "takkransen" skall täcka glasverandan som sticker ut utanför befintligt tak. Befintligt tak hålls uppe av de takstolar som går ner (det är öppet till nock under taket) och hålls uppe av timmerstockar dvs väggarna. Utbyggnadens tak kommer att bäras upp av väggarna samt att det ska fästas i de befintliga väggstockarna och takstolarna.
c)
Ja, fönster och dörrar kommer inte att vara så täta. Med tanke på ev kondens så är det väl bra med ventilation? Sommarveranda är målsättningen men tack vare soligt läge så kommer den att utnyttjas under lång period. Den kommer inte att vara uppvärmd under november-mars.
d)
Ytterväggarna?
Ytterväggarna kommer att vara mörkbruna. För att passa ihop med befintligt timmerhus så kommer fönstren inte att vara jättestora vilket ändå innebär att innetemperaturen kommer att påverkas av väggarnas färg. Sätter med en bild så kanske det är lite lättare att greppa tankegången!
a)
Förstår ej alls!
Under befintligt överhängande tak finns det en liten vägg som går ner ca 30 cm. För att taket som kommer ut över glasverandan ska få samma vinkel som det riktiga taket så måste väggen "förlängas" neråt.
b)
Vad är en takkrans?
Precis, den "takkransen" skall täcka glasverandan som sticker ut utanför befintligt tak. Befintligt tak hålls uppe av de takstolar som går ner (det är öppet till nock under taket) och hålls uppe av timmerstockar dvs väggarna. Utbyggnadens tak kommer att bäras upp av väggarna samt att det ska fästas i de befintliga väggstockarna och takstolarna.
c)
Ja, fönster och dörrar kommer inte att vara så täta. Med tanke på ev kondens så är det väl bra med ventilation? Sommarveranda är målsättningen men tack vare soligt läge så kommer den att utnyttjas under lång period. Den kommer inte att vara uppvärmd under november-mars.
d)
Ytterväggarna?
Ytterväggarna kommer att vara mörkbruna. För att passa ihop med befintligt timmerhus så kommer fönstren inte att vara jättestora vilket ändå innebär att innetemperaturen kommer att påverkas av väggarnas färg. Sätter med en bild så kanske det är lite lättare att greppa tankegången!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Anning!
Stiligt hus!
Efter att ha sett bilden är jag inte så säker på att jag vill se ett "uterum" där.
Hela huset ger mig lite klassiska Jugend-vibbar.
Ligger det verkligen i Stockholm och inte uppåt Bergslagen?
Försök att locka in billy_baver i diskussionen.
Han har ett otroligt säkert öga för arkitektur, och kan nog ge dig lite bättre råd.
Stiligt hus!
Efter att ha sett bilden är jag inte så säker på att jag vill se ett "uterum" där.
Hela huset ger mig lite klassiska Jugend-vibbar.
Ligger det verkligen i Stockholm och inte uppåt Bergslagen?
Försök att locka in billy_baver i diskussionen.
Han har ett otroligt säkert öga för arkitektur, och kan nog ge dig lite bättre råd.
Tackar! Huset är en salig blandning; 1,5-plan med källare enligt 50-talsmodell så det är inte så mycket jugend. Flera hus i kommunen, strax utanför Stockholm, är faktiskt byggda på samma sätt dvs man hämtade gamla timmerstommar i andra delar av landet och byggde sedan fritidshus som nu blivit permanentbostäder. Vår tanke med glasverandan är att få bort känslan av "avhugget hörn" som man får när man ser huset från annan synvinkel. Självklart kommer vi att följa stilen med spröjsade fönster enligt samma proportioner och även dörrarna kommer att vara i gammal stil, allt för att det inte ska bli ett modernt glasrum med skjutdörrar osv. Vi misstänker att hörnet höggs av ytterligare när oljetanken installerades under altanen på 70-talet. Men tar tacksamt emot alla goda råd och tips, alltid kul med fler synvinklar på projekten!!
Klicka här för att svara