3 087 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Har mest troligt klantat mig
Hej! Förra sommaren rev jag vår gamla skruttiga inglasade altan i samband med panelbyte. Med oförutsedd hjälp byggde jag upp altanen utan att kanske tänka till
nu i år har vi kommit på att vi vill glasa in altanen igen och har nu stött på lite bryderier.
Problemet: Tanken är att altanen skall förses med tak samt skjutglasdörrar och dessa bör ju sitta längst fram. Hur gör jag då med stolparna som bör (eller skall?) sitta över plintarna? Inte så snyggt att ha stolpar 60 cm in på golvet. På kanterna spelar det ingen roll men mitt på långsidan blir det sådär Kan man ha limträbalk eller liknande? Det är ändå åtta meter. Gjuta nya plintar i framkant? (undviker jag gärna om det går)
Hoppas att jag var tydlig och att någon har en tanke alt. bara en åsikt
//Nicklas
- Altanen är 8 m bred och 3 m djup.
- Vid altanbygget i somras valde jag att använda de gamla plintarna (rejäla sådana) men med ett överhäng på ca 60 cm. Golvreglar och bärlina 45x195 tryckat.
Problemet: Tanken är att altanen skall förses med tak samt skjutglasdörrar och dessa bör ju sitta längst fram. Hur gör jag då med stolparna som bör (eller skall?) sitta över plintarna? Inte så snyggt att ha stolpar 60 cm in på golvet. På kanterna spelar det ingen roll men mitt på långsidan blir det sådär Kan man ha limträbalk eller liknande? Det är ändå åtta meter. Gjuta nya plintar i framkant? (undviker jag gärna om det går)
Hoppas att jag var tydlig och att någon har en tanke alt. bara en åsikt
//Nicklas
En bärlina på 8 meter kan du glömma. Finns men det blir en dyr historia plus att dina stolpar förmodligen inte är tillräckliga för att bära.
Jag skulle gjort ny plintar och kanske tagit en meter till så får du lite större bredd. Behöver ju inte glasa in alla 8 meterna i sidled.
Jag skulle gjort ny plintar och kanske tagit en meter till så får du lite större bredd. Behöver ju inte glasa in alla 8 meterna i sidled.
Tack för ditt svar. Ja, åtta meter är nog lite häftigt. Det lutar nog åt nya plintar och låta stolparna gå ner till dessa, i framkant. Däremot ska jag ändå försöka hålla antalet stolpar nere. Tyvärr har jag ingen möjlighet att göra altanen bredare, då hamnar trappan i knät på en förrådsdörr till garaget.
Vi vill ha tak över hela (p g a altandörrens placering, sol etc.) så då kan det vara lika bra att glasa in allt...
Vi vill ha tak över hela (p g a altandörrens placering, sol etc.) så då kan det vara lika bra att glasa in allt...
Borde det inte funka med stålbalk? Jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera att
1) Såga upp ett hål i altanens hörn
2) Borra ett meterdjupt hål med en jordborr
3) Ställa ner en 3 meters stålbalk i hålet och gjuta igen hålet till en plint
4) Upprepa på andra sidan
5) Montera en 8 meters stålbalk ovanpå de två vertikala balkarna.
Stålbalk är ju inte gratis men det skulle nog kunna bli snyggt.
1) Såga upp ett hål i altanens hörn
2) Borra ett meterdjupt hål med en jordborr
3) Ställa ner en 3 meters stålbalk i hålet och gjuta igen hålet till en plint
4) Upprepa på andra sidan
5) Montera en 8 meters stålbalk ovanpå de två vertikala balkarna.
Stålbalk är ju inte gratis men det skulle nog kunna bli snyggt.
Intressant tanke. I nuläget, efter att ha hårdrenoverat detta hus i snart fem år (fanns tydligen en anledning till att vi fick det billigt), så lägger jag hellre en extra slant...
Det skulle kanske gå att växla av med en stolpe på mitten också. Kan man kanske leva med. 2 x 4 m då istället.
Nu kanske jag tappar fokus men hur bör man tänka kring gjutningen, oavsett om jag kör nya plintar eller kör balkspåret?. Området är en gammal sjöbotten och det rör sig mycket och är mjukt. Gräva, fylla upp, isolera, gjuta etc?
Det skulle kanske gå att växla av med en stolpe på mitten också. Kan man kanske leva med. 2 x 4 m då istället.
Nu kanske jag tappar fokus men hur bör man tänka kring gjutningen, oavsett om jag kör nya plintar eller kör balkspåret?. Området är en gammal sjöbotten och det rör sig mycket och är mjukt. Gräva, fylla upp, isolera, gjuta etc?
Klicka här för att svara