Hej! Snart dags att dra igång med altanbygge. Har i dagsläget paddat 0-90 där jag ska lägga ut altanen. Vad lägger jag under stommen? Det får inte bygge mer än 20-50mm. Leca? marksten? Finns det någonting ämnat för detta? Ska såklart också helst vara så gott som gratis:p

Menar du att du skall ha någonting under altanen? Till vad?

Marksten med syllpapp på.

Ja.. kikat lite på marksten och räknar på att jag behöver ca 100 st. Ska man då handla dom billigaste betong typ 40*40 landar de på drygt 2500-3000.. Tänkte om det finns nått billigare å lättare alternatviv

raveper skrev:
Menar du att du skall ha någonting under altanen? Till vad?
Till att lägga själva stommen på

Ska du först lägga marksten över hela ytan och sen lägga stommen ovanpå?

Kolla blocket om det finns något,, jag skänkte bort en massa sjöstensplattor som jag ville bli av med :)

• Gilla
souba
  • Laddar…
raveper skrev:
Ska du först lägga marksten över hela ytan och sen lägga stommen ovanpå?
Jo de vore ju nått! Då slipper ja ju altanbygget:p Vill inte lägga stommen rakt på gruset utan vill få upp den lite så den blir skyddad mot vatten etc

Det vanligaste är att lägga marksten istället för plint. Så om du ska ha 100 st så blir altanen ganska stor.

Vanliga betongplattor.
Hur många det blir är beroende av dimensionerna du bygger med, dvs höjden på reglarna och hur konstruktionen ser ut.

Men du kan väl lägga dom med en meters mellanrum?

Röstar på betongplattor och syllpapp. Det finns massor av varianter men har för mig att ett utav standardmåtten är 40 mm i tjocklek. Tillsammans med syllpapp så hamnar du lätt under 45 mm.

Det var precis så jag byggde den gamla altanen med undantaget att jag plintade "utkanten" på altanen.

Ok. Ska man lägga någon markduk lr liknande? Har som sagt paddat 0-90 nu. Kommer det att växa nått där under som förstör?:)

Hur stor altan?
Höjd från marken?
Det brukar inte växa något under altaner pga att solen inte lyser där....

ca 100 kvm. Den kommer byggas så nära backen som möljigt. Så den kommer väll upp ca 20-25 cm..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.