Mikael_L
Jag håller på med trädäcket nu och får lite snärjigt med plats.
Jag börjar med en bild:
Skiss-altanreglar.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är det bruna längst ner marken (grus).
På den ligger 5cm frigolit (randisolering).
Sen har jag ställt 5cm tjocka betongplattor som jag tänkte bärlinan ska ta stöd mot.
Bärlinan fäster jag sen i grunden bara lite så att inte hela altanen ska kunna få för sig att glida iväg.
Bärlinan är det två reglarna som man ser änden på i bilden. Och består av en 45x70 skruvad i väggen och sen en 45x120 som står på betongplattorna och är skruvad mot 45x70.

Slutligen ska golvreglarna på, men den dimension jag behöver får inte plats, golvet kommer ovanför fasadpanelen (och dörrar!).
Visst kan jag jacka ur som skissen visar?
Jag kan behöva jacka ur ganska mycket, men minst 10cm av regeln blir kvar.

(Jag skrev nog fel i skissen, reglarna är nog 45x170, när jag tänker efter ...)

Om du jackar ur så pass mycket så försämrar du bärigheten i regeln. Risk för spjälkning. Om du måste ha bärlina längst in så föreslår jag att du höjer den lite och fäster reglarna mot den i balkskor.

Vad består grunden av? Den ser ju rätt massiv ut på din bild så varför krångla med plattor på marken?

Mikael_L
Ja grunden är ju en vanlig L-element-grund, platta på mark.
Dvs det är en mineritskiva, sen 100mm cellplast och först därefter betong. Så det är ju inte något vidare att hänga upp vikten av en altan på.

Matti, ja balkskor är ju helt klart möjligt. Inte så jättekul, kostar mer och tar mer tid, men men ... :)

Ja det är faktiskt spjälkning av regeln som jag funderat mest på.
För bärigheten påverkas väl inte!?
Det är mitt på regeln som störst vridmoment blir, dvs stora dragkraften i översidan och undersidan.
Men i änden är det väl i princip endast en veritkal tvärkraft, upplagskraften?

Om jag jackar ur 5cm på en 170, och sätter en 90x6mm träskruv 2 dm från urjackningen, skruven ska alltså hålla ihop mot spjälkning ...?

Hur stor är själva ramen?
Alltså, du kanske kan skruva en bjälke (45x195) på kortänden av dina bjälkar.
Därefter skjuta allting mot husgrunden och justera höjden samt fästa mot grund.
Sedan justera så det kommer i rät vinkel, därefter skruva trall.
Då slipper du ha bärlinan under, slipper jacka ur.
Nackdelen är att du kan behöva lite muskler när du skjuter det på plats, men det blir inte så tungt utan trallen.

Du slipper även balkskor när du skruvar utifrån in i kortändan.
Men en ask med ankarspik/skruv och balkskor går väl ekonomiskt på ett ut med skruv in i kortändan (beroende på inköpsställe).

Mikael_L
Ja det skulle gå, map storleken av ramen vs mina spagettiarmar. ;)

Utförandet blir alltså likvärdigt med balkskor, men minus balkskor och plus skruv istället in i ändträt.??
Men jag litar nog inte på skruv in i kortändorna, vad det gäller långtidshållbarhet.

Men detta gav mig en ide, att byta plats på de två reglarna som ska sättas mot grunden, 120x45 mot grunden och 45x70 sätts utanpå denna, i nederkant.
Då kan nog golvreglarna (45x170) ligga ovanpå 45x70-regeln = ingen urjackning.

Jag skulle lägga en regel med samma dimension 170x45 mot grunden och skråskruva den med 4 skruv. Sen hade jag inte fäst den i grunden alls. Inte är det så att den glider iväg iallafall. Och om jag skulle fixera den skulle jag heller gräva ner en rad plintar längre ut.

Och verandan till entren på huset fäste jag med M12 gängstång och ankarmassa genom kantelementet.
1st M12 gängstång var 60:e cm, karosseribricka och låsmutter.
Plint 2m ut.

Annan lönsning är kanske redan bestämd, annars kan man ju förstärka med en brädstump med fiberna vinkelrätt mot balken.
Skiss-altanreglar2.GIF
Skapa konto

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Men detta gav mig en ide, att byta plats på de två reglarna som ska sättas mot grunden, 120x45 mot grunden och 45x70 sätts utanpå denna, i nederkant.
Då kan nog golvreglarna (45x170) ligga ovanpå 45x70-regeln = ingen urjackning.
Bild på det:
Skiss-altanreglar-2.GIF
Skapa konto

I värsta fall kan jag möjligen bli tvungen att jacka ur 1 cm, dvs inte så mycket.

Mikael_L
Nissepisse skrev:
Annan lönsning är kanske redan bestämd, annars kan man ju förstärka med en brädstump med fiberna vinkelrätt mot balken.
Eller plywood kanske. Bra idé.

Utomhus så bör man kanske använda marinplywood eller behandla vanlig plyfa med något.

Redigerat:
Min personliga åsikt är att det är onödigt mycket jobb att göra så.
Enklare att köpa en låda skruv och lägga en bjälke på "insidan" av bjälkarna, det håller.

Jag hade skruvat fast 2 stycken 100*300 hålplattor, och kanske kört ner ett par stycken 6*180mm skruv uppifrån och ner också.

Om det räcker får någon annan räkna på :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.