Hade tänkt mig ett lite marininspirerat trädäck nu när lilla altanen skall renoveras. Tyvärr vill frun inte ha något teakliknande hardwoodmaterial så kompromissen verkar bli lärk.
Går det att borra ur pluggar och dölja skruvarna med även i lärk? Någon som har några bilder att bjuda på?

Javisst går det! Men tänk efter vad gäller lärk, tycker det är ett överskattat träslag som inte tål vad det lovar.

Utveckla gärna ditt resonemang om lärk. Det är ju rätt stor prisskillnad mot exempelvis cumaro...

främsta anledningen till att undvika lärk är väl den stora risken att få stickor i fötterna. Googla så hittar du en massa besvikna människor.

Det blir svartprickigt väldigt lätt. Ser ut som svartmögel.

Jag har sett oron om sprickbildning men jag hade väl tänkt att olja in det och då kanske risken för detta minskar? Det låter ju tråkigt att kvaliten på virket minskat...

Är Thermowood ett bättre val i prisklassen? Går det att gör dold förskruvning med pluggar i?

badtastex skrev:
Hade tänkt mig ett lite marininspirerat trädäck nu när lilla altanen skall renoveras. Tyvärr vill frun inte ha något teakliknande hardwoodmaterial så kompromissen verkar bli lärk.
Går det att borra ur pluggar och dölja skruvarna med även i lärk? Någon som har några bilder att bjuda på?
Om jag får vara lite petig...

Lärkträ har aldrig, vad jag vet, använts till däck på båtar.
Däremot till bordläggning till segelbåtar, t.ex. många Folkbåtar byggda av Williams båtvarv i Motala.
Detta p.g.a. att den gick att få i långa längder utan kvist, så de åtta meter långa borden inte behövde skarvas.

Till däck används mest teak, men till enklare fartyg också fur.
Till "snobbseglare" användes gärna Oregon pine, som är en amerikansk granvariant.

Men alla träslag kan pluggas.
Det är bara att tillverka pluggarna av samma trä, och välja texturen så det passar.
Alltså proppar från kärnved i kärnvirke, splintved till splintvirke.

Det finns idag i alla byggvaruhus som säljer annat en bara tryckt altanvirke en plåt historia med massor av hål som skruvas på bjälkarna för att sedan skruva bräderna underifrån som är avsett för det ändamålet..

Självklart får man vara petig!

Hade jag bott själv (vilket jag som tur är inte gör) hade det nog blivit Cumaro eftersom den är väldigt lik teak som jag gillar starkt, men "tyvärr" är vi två om beslutet. Sedan var faktiskt Cumaron på Bauhaus i Linköping väldigt sträv på ytan vilket gjorde den svårinsåld till frun.

Min tanke med kompromissen lärk var väl i så fall någon svagt infärgad olja för att ge den lite mer teakliknande färg åtminstone. Det är dock inte helt färdigtänkt ännu... ;)

Pluggningen är dels för estetiska skäl och dels för att jag gillar att överarbeta saker ibland. Därav tackar jag för tipset om plåten cecar men det blir inte en sådan lösning denna gång.

Cumaro ser väldigt snygg ut!

cumaro_tradack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om den är sträv, som du skriver, kanske den kan slipas lite efter monteringen.

Att den är sträv gör den ju samtidigt halkfri.
Viktigt på ett skeppsdäck!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.