Hej
Jag ska bygga ett trädäck i anslutning till vårt putsade hus. Är orolig för att regnvattnet ska skada fasaden när det skvätter upp från trallen.

Vi har iofs stenplattor redan idag, men trätrallen kommer att göra att mindre del av sockeln kommer att vara i spel (ca 20 cm sockel utan trätrall och endast ca 2-5 cm med trätrall)

Någon som har tankar råd och tips angående detta?

Mvh

Ska bygga trädäck vid min putsfasad också men jag tänker att putsen tål väl regn?

Jag tror inte heller att regnet kommer att ställa till det. Lämna dock inte en snövall mot väggen när ni skottar altanen.

Tänk på att inte fästa bärlinan i husväggen bara, eller om man gör det måste det casa någon form av distanser mellan vägg och bärlina så det blir luft emellan. Har sett putsfasader som blir mörka strax ovan bärlina pga att det aldrig riktig torkar ut.

Tack för alla svar! Nu har jag en annan fråga. Jag är igång med bygget och jag har köpt trall 28x120 på byggmax. De är väldigt blöta/tunga och fyllda med impregnering (nu ca 125 mm breda) så jag lägger trallen helt utan mellanrum eftersom de kommer att krympa då de torkar. Frågan är hur snabbt de torkar. Låt säga att det tar ett par veckor för mig att lägga fördigt trädäcket. Behöver jag då ta hänsyn till att brädorna hinner torka och succesivt öka mellanrummet mellan brädorna i takt med att de torkar? Eller det händer inte så mycket på ett par veckor? (Jag har små barn och inte semester ännu :))

Svårt o säga... Annars kanske du hinner vattna virket en eller två gånger i veckan??

I sommarväder händer det mycket. Beror sedan på hur man täcker virket m m...

Jag hade inte lagt dem helt utan mellanrum utan kört med en tumstock sticka ned bladet emellan brukar funka så har man lite spel som knappt syns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.