Hej!

Jag håller på att gräva hål för att sätta ner plintar till stolparna som ska hålla yttre bärlinan till altantaket. Jag ska använda mig av 10mm kanalplast, med cc 1070mm (?) på takstolarna har jag för mig.

Det är ca 3,8m mellan de två yttre stolparna. Om jag använder mig av limträbalk av lämplig dimension, räcker det med två stolpar, eller MÅSTE jag ha en tredje stolpe i mitten? Skulle vara skönt att slippa den. Plasttaket kommer vara i längden 3,5m. Bor i linköping om det spelar roll, med tanke på snölaster osv.

Om ingen av er kan svara direkt, kan ni hänvisa mig till något program eller hemsida där man kan skriva in mått och beräkna detta?

Uppskattar er hjälp!

Mvh Daniel

Jag var lite oklar, det handlar bara om ett takbygge, inga inbyggnader, glas eller fönster osv. Endast stolpar bärlinor och takstolar samt själva kanalplasten. Testade moelvens, men jag tycker det blev så väldans stora dimensioner.

Önskvärt skulle vara att kunna använda
42x180 limträ som yttre bärlina
2st ihopslagna 45x90 som stolpar
45x170 konstruktionsvirke C24 som takstolar

Modellen räknar ju med snölast motsvarande snözon 2,0 för Linköping. Om du kan leva med att alltid skotta eventuell snö, så kan du ju gå ned i dimensioner. Laborera lite med modellen (välj annan kommun t.ex.). Sätter man in Ystad snözon 1,5 tycker modellen om ditt förslag 42x180 som bärlina. Gör din egen bedömning om snölast.

Glöm inte taksnöraset på våren, det har tagit tusentals dåligt dimensionerade/förankrade altantak.
Bilder kan du väl visa på huset med taklutningar osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.