Altan & Uteplats
J_B: Willabgarden har fina uterum men när jag jämförde så var i alla fall skånska billigare än willabgarden på 10mm kanalplast, tjänade 1000kr nu när skånska har sin rabatt. Det finns billigare ställen att köpa kanalplast på har jag sett på blocket t.ex men dom jag kollat på har sett så billiga och klena ut i aluminiumbeslag o fästen, då såg skånska mycke seriösare ut + att
Enk Projektet: En ny fogsvans räcker om du ska njuta av vårsolen under påskhelgen och samtidigt snickra på din altan... Glöm inte vinkelhake....
WaldenWoods: Tittade på Bamboodeck på byggmässan idag. Ser ut att vara likvärdigt med de andra vad gäller brädorna, men mycket begränsat vad gäller tillbehör. Noslist, ja, men inget mer, om jag förstod rätt. GreenPlank visade en ny produktlinje vid namn EverDeck. Enligt säljaren i montern en lågprislinje, med eget varumärke (enligt info i montern webadressen www.everdeck.se men där finns
herge: Fast den går från den gjutna plinten (nedre vänstra hörnet på bild 2) och ända fram till husgrunden och är exakt lika bred som plinten. Får känslan av att dom ville undvika att altanen viker sig inåt eller något i den stilen. Verkar går ner ca 30cm i backen. Känns spontant som om det inte gör något om den skulle gå av
rampante: Funderar också i dessa banor - hur länge kommer det att hålla sig snyggt?
Brallan84: Materialet skulle jag nog knuffa upp till dryga 7500-8000kr o iofs om snickarn vill ha 20kkr för 2-3 dagar jobb, nja....men du kan bygga det själv.
Roland112: ok, det blir nu 1,66m mellan stolparna som förankras med stolhållare bultade i altanen för bästa stabilitet. Satte upp några av stolparna igår och grannen var förväntansfull över färdiga resultatet....nu vill jag bara hem och såga!
BeGe: Om plattorna går sönder = dålig kvalitet/felkonstruerade ex 4cm 35x35or som är vanliga vid finplanering runt nybyggda småhus. Jag har aldrig sett en stensättningsfirma som inte paddar sina plattor. Men vad som förekommer på anläggningsfirmor är en helt annan femma o resultatet vittnar också om engagemanget / kunskapen hos gubbarna. I övrigt så ser jag mina inlägg som en möjlighet o
beerfueled: Det slutade med att jag valde en Nordic Light FA-42 från dittsolskydd.se och monterar själv (den har inte levererats än). Det blev så pass mycket billigare än det erbjudande jag fått på R1800 även om det erbjudandet inkluderade montering (dock ej el). Min ganska ovetenskapliga bedömning är att stabiliteten i konstruktionen är likvärdig och många delar är utformade på samma sätt
rampante: Nån som har hittat nåt vettigt pris på grå komposit-plankor? Antingen i sverige eller utomlands? Och hur påverkas dom egentligen över tiden? Blir dom också smutsiga/svarta/slitna etc, eller hur åldras dom?
peternicklas: Våga stick ut lite, varför ska alla välja grått? Vi valde rödmix och det blev ritkigt bra.
ljs-s: [citat] Tack för ett bra svar :) Det var liknande som jag tänkt fast med kanalplast tak eftersom jag vill få in mer ljus på kvällarna. Håller på att diskutera priset för de partier jag vill ha, jag siktar på runt 1,6 jag med. Känns som en lämplig nivå att lägga sig på. De senaste stället jag pratade med ville använda sig av Jordankare istället för plintar, vilket låter helt ok.
Zeke_Varg: Hej, Vi tittar på olika taklösningar och markis hade varit alternativet om det inte blåste så förbenat. Typen pergolamarkis med permanenta stödben känns rätt. Det kostar dock en del. Markilux och elissi sky-line tittar vi på. Har någon erfarenheter el tips om dessa el andra lösningar? En av idéerna är att ga tak över hela terassen. Ca 24kvm. Den andra är att ha en Pergolamarkis på
jostsweden: Hos mig var d inga problem, dröjde längre än en vecka å var i soligt läge.
Anna_H: Är det verkligen bra att vara så nära panelen? Bara undrar...
JOW: Jag hade lagt stolparna bredvid varandra, jackat ur lite för grunt med cirkelsågen, ta bort med stämjärn. Kört handöverfräsen med rätt djup för att snygga till det sista. Kapat nedre delen på plats, vid montage.
kölsta: Ok. Då ska jag botanisera bland min skruv hemma. Kanske blir ett besök på bygghandeln...
ArneTW: Trevligt men lite knepigt om man vill byta en bräda... Men det gör man inte så ofta. /ATW
Krisarrow: Tack Tror ni jag behöver fler bärlinor på ca 5,5m? På bilden har jag 3.
klos: Rätt val skulle jag säga, värt de extra kronorna bara att slippa fundera på om/när härdad skruv börjar ge sig. Och skulle man behöva byta ut trall pga av att härdad skruv korroderar och/eller går av så har du tjänat in det ekonomiskt också. Med 4,8 mm så kommer de hålla bra att dra i också.
Fredrik.engdahl: Vi ska bygga en senare. Jag hade tänkt att köra med kraftigt virke ,stolparna ska vara 200x200 , spärrarna ska vara 75x175 så det ser maffigt ut.
hantverkare1: [citat] Bara att slå i stolparna så sitter dom!
henrik_aldermo: Vi hade bara en platta per stolpe. I övrigt ligger makadambädden kvar, det ger bra dränering.
GoForIt: Ja, ska det stå ute oskyddat så finns ju alltid risk för frostsprickor.
Mjögeman: Hej, En flytande altan är en sådan som inte är förankrat i huset!
bossekarlsson: Fundera lite på att bygga ut halva altanen på ovanvåningen. Antar att bygglov kommer behövas? Kommer förlänga den 1-1.5m Någon som har bilder på någon annan som har gjort något liknande? [bild]