Hej på Er!

Vi har en balkong som är ca 40 år. Materialet är betong. Under balkongen
finns ett halvdant uterum.
Nu ska vi lägga klinker på balkongen. Sen skall vi göra i ordning uterummet under balkongen. Som det är nu, fuktar regn ch snö igenom balkongen, så takfärgen tenderar att släppa i uterummet under balkongen. Inte mycket, men ska vi satsa på uterummet vill vi veta att fukten inte tränger ner i taket.
Alltså gäller det att få tätt när vi lägger klinker på balkongen!

Vad har Ni för råd att ge? Nån som har erfarenhet av nåt bra märke vad gäller tätskikt?
Ungefärligt pris för 25 m2 skulle åxå vara intressant att få veta.

Tacksam för alla synpunkter.

Sommarhälsningar Jannis  :)

normalt brukar man lägga en vanlig takpapp (5800), men man kan även gå ner på en tunnare variant (4000) om man vill.

Lite svårt att säga exakt hur det ska utföras, men dom fria kanterna avslutas med fotplåt, helst rostfri, och sedan bör du även ha en finsats uppe på pappen innan klinkern.

Aha!

Jag som trodde man skulle rolla ut nåt "a la badrum", alltså att det var nån form av massa man skulle applicera på golvet. Blir tydligen att tänka om, som så mänga gänger förr........amatörer Ni vet  ;)

Jannis

Hej

Vi har fått ngt som vi tror heter Maplastic utlagt på vår balkong, det är tillverkat av ett företag som heter Mapei, ovanpå lägger man klinker el. sten. Vi har vardagsrum under vår balkong och vi hade inga problem vare sig i vintras eller nu när det regnar ;) Vi har ingen aning om vad det kostar.

/Sarah

Hej !

Jag kollade upp "Mapelastic"!  Låter ju som det borde fungera. Kostar ca 150 per m2 efter rabatt, ganska dyrt kan man tycka.
Det viktigaste för mig är dock att det blir tätt och fortsätter vara tätt!!

Får se om det finns fler ideer i detta, annars så får jag "slå till"  ;)

Jannis

Bumpar denna tråden (har exakt samma sak att lösa). Är det fortfarande Mapelastic som gäller? Prisbild?

Håller precis på med detta själv och har rollat på Höganäs tätslamma fb3. Känns riktigt stabilt! Nu sätter jag klinker som skydd för detta.

Stort tack för tipset. Det verkar ju vara perfekt. Som jag fattar av materialdokumentationen så rollar man ut det. Gjorde du det? Hur mycket byggde det?

Rollade ut det, funkade alldeles utmärkt. Tänkte inte på hur mycket det byggde eftersom det inte var en faktor för mig, men uppskattningsvis en mm/lager, och jag körde tre lager så kanske runt tre mm totalt.

Oki, skall köpa och rolla ut det. En annan sak. Har du ngn droplist eller liknande för att bli av med regnvattnet? Hur har du satt den? Min plan är att sätta droplisten ovanför tätskiktet men under kaklet. Smart?

• Gilla
likblek
  • Laddar…
Jag kan väl uppdatera denna gamla tråden med infon om att det var inte smart att ha droplisten ovanför tätskikt men under plattan. Alla plattor har släppt. Så det där måste göras om helt. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.