4 385 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Bygga altan/trädäck på uppluckrat underlag
Hej.
Till våren planerar vi att bygga en altan. Problemet är att vi dränerade om grunden i höstats vilket gör att marken är mjuk från huset och utåt. Jag hade planerat att gjuta plintar men jag misstänker att det inte kommer att hålla. Är det någon som har ett tips på hur man ska göra?
Till våren planerar vi att bygga en altan. Problemet är att vi dränerade om grunden i höstats vilket gör att marken är mjuk från huset och utåt. Jag hade planerat att gjuta plintar men jag misstänker att det inte kommer att hålla. Är det någon som har ett tips på hur man ska göra?
Låg altan? Lägg isåfall vanliga betongplattor direkt på marken och klossa upp reglarna på dem så att de kommer i våg. Om ett eller två år kollar du ifall det har satt sig någonstans, och isåfall skruvar du loss några brädor och justerar klossarna.
Hur hög ska den va?
Får du kryphöjd under den så finns alternativet med justerbara plintar.
Sätter det sig så är det relativt lätt att justera i efterhand.
Glöm inte fetta in skruv och mutter.
Fungerar förstås även med egengjutna plintar.
Cheapy säljer sina justerbara balkskor (heter det så?) utan plint.
Väldigt praktiskt även annars tycker jag så behöver man inte va så noga med grävandet.
Jo jag vet att man kan justera det med var man skruvar fast reglarna men själv tycker jag det känns bäst ifall dom ligger på fast underlag och inte hänger i skruvarna.
Finns säkert synpunkter på det men det kan ju kvitta här och nu
Kom precis på att med Cheapys koncept så är där en ingjuten mutter i plinten.
Men borde inte va så svårt att få till själv kan jag tycka.
Får du kryphöjd under den så finns alternativet med justerbara plintar.
Sätter det sig så är det relativt lätt att justera i efterhand.
Glöm inte fetta in skruv och mutter.
Fungerar förstås även med egengjutna plintar.
Cheapy säljer sina justerbara balkskor (heter det så?) utan plint.
Väldigt praktiskt även annars tycker jag så behöver man inte va så noga med grävandet.
Jo jag vet att man kan justera det med var man skruvar fast reglarna men själv tycker jag det känns bäst ifall dom ligger på fast underlag och inte hänger i skruvarna.
Finns säkert synpunkter på det men det kan ju kvitta här och nu
Kom precis på att med Cheapys koncept så är där en ingjuten mutter i plinten.
Men borde inte va så svårt att få till själv kan jag tycka.
Undrar om inte den bästa lösningen är att gjuta egna plintar och gjuta in justerbara stolpskor. Om du skaffar en jordborr så kan du lätt gjuta plintarna riktigt djupa, då borde de stå hyfsat stabilt. Du skulle även kunna gjuta plintar med flera ben, då borde bärförmågan bli väldigt bra även i rätt löst underlag. Sådana plintar borde du kunna gjuta själv om du först borrar hålen och sedan ställer en fyrkantig gjutform ovanför.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden