R
roli: Vi lär nog inte få något svar från TS hur det gick eftersom h*n inte har varit inne på forumet efter 2007-01-18.........
10 svar · 31,4k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] Tänkte efter lite och tror inte det är någon större fara. Bara man har ordentligt med dränerade material som man bygger grunden på.
5 svar · 5,3k läst
J
Jovial: Väcker liv i min döda tråd. Imorse lämnades bygglovet in, fått väldigt bra svar från de på mailen angående lite frågor jag haft. För första gången när jag har kontakt med någon på kommunen så får jag raka svar på frågor. Hoppas nu att det går fort så jag inte måste vänta en massa veckor på ett svar. En ansökan om bygglov (bifogas) för altan/uterum ska kompletteras med
1 svar · 4,6k läst
pjapen
pjapen: har jag fattat dig rätt om han vill lägga lösa leca block på backen och sen lägga den tryckta stomme på detta? jag har byggt ett par altaner som står än idag så jag hoppas att jag gjort rätt men vi satte plintar runt om yttervarvet men ganska kraftig tyckt regel på 170 - 195, från den lägger jag golvreglar där jag på jämna mellanrum lägger en begagnad betongplatta 30x30x5 cm en
1 svar · 1,6k läst
G
gullegrizen: Absolut, men oavsett dimension på bjälkar och bärlina så underlättar det att förbereda för stolparnas infästning och upplag redan i nuläget.
12 svar · 3,7k läst
·
elpaco
elpaco: Hej kolla in dimensioneringssidan så borde du nog hitta förklaringar!?
6 svar · 4,6k läst
·
J
JoakimBjorklund: Hejsan! Ska smacka upp en altan runt halva husets framsida med inglasning på båda sidor om enten. Till vänster blir det ett inglasat uterum för att förlänga säsongen och till höger om entren blir inglasat mest för ljusinsläpp och vindskydd, Om vi tar vänstra sidan först så är planen att ha ett varmt rum med isolerat golv, isolerglas, infravärme och isolerat tak, sen plåt på det.
0 svar · 1,2k läst
·
A
Volvo v70: Rostfritt stål 2343:)
14 svar · 14,2k läst
·
D
DNLMusik: Så var det dags att börja planera för framsidan av huset. Jag kommer att lägga upp en skiss över hur det ser ut idag och vad mitt mål är, men har lite frågor redan nu som jag behöver svar på. Kantstenen ut mot trottoaren på framsidan utgör tomtgräns. Får jag ta bort kantstenen och ersätta med låg mur som jag vill? Jag har en del av framsidan som är gräs, här tänkte jag gräva
0 svar · 1,3k läst
Swebreeze
Swebreeze: Då vet jag på ett ungefär vad som behövs göras. Tackar!
8 svar · 2,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: Det finns ju en hel uppsjö medlemmar som monterat Cosa och är toknöjda. Strunta i vad det står på lådan och gå på referenser säger jag. :)
1 svar · 1,9k läst
Blindnit
Blindnit: 170-190 är ju inte så lågt :) Byggte själv ett friståsende trädäck som 170 vill jag minnas det var? Räkna tyst, 95 + 28 + 45 = 168 ja :) En oktagon med omkrets på plana sida 3600mm Använde 10 plintar vill jag minnas. 95x45 som bärlina, skarvad hälften/hälften i mitten där två par möttes. Sen en T-skruvad och limmad 28mm trall ovanpå det. Sen underskruvad 45x120 "trall" på det.
1 svar · 2,6k läst
·
T
twtwtw: Avståndet mellan stolparna på bärlinan e 2m
1 svar · 2,0k läst
H
huggan: 45*145 bärlinor, 120*45 golvreglar med 28 mm trall cc 600 på golvreglar är minimum så med dina mått så blir det stabilt.
13 svar · 12,9k läst
·
kysan
kysan: Letar efter liknande, har hittat dessa än så länge... http://www.lightson.se/tradgardsbelysning/zenit-led-garden-plug-play http://www.conrad.se/LYSDIODINSATS-PLOT,-VIT.htm?websale8=conrad-swe&pi=571568&ci=SHOP_AREA_884512_1900636&otp1=tablink2
3 svar · 1,9k läst
U
Uffe_xx: En länk till lite byggbilder på några stenkistor, knutar mm http://www.reuterskioldsnickeri.se/hantverket-5657645
17 svar · 7,4k läst
·
L
Lisamatilda: Så himla svårt beslut . Det eller ipé?:)
5 svar · 2,3k läst
Charlie2
Charlie2: Vid dränering var vi tvungna att riva en altan med glasfönster som var rutten o gammal. Egentligen bra för nu har vi möjligheten att bygga en ny. Bygglov är inlämnat och tanken är att vi ska dra igång bygget i påsk. Vi bygger uterummet på plintar och kommer isolera golvet med cellplast. Strl ca 20 kvm. Glaspartier blandat med panelvägg skall byggas, inte allt i glas alltså. Ska
0 svar · 1,1k läst
R
Roopon: Okej, tack! Det ska jag tänka på. Men det ser inte dumt ut eller finns risk för instabilitet om jag inte borrar centralt på brädan?
23 svar · 73,0k läst
·
shogo99
shogo99: Så här ser en tilltänkt ritning ut, bärlina + reglar får inte bygga mer än 280mm tillsammans.. Bärlinor 145x45 med ca 1750mm mellanrum, som ligger på plattor med 1500mm mellanrum. Reglar 120x45 cc 600mm. Trall 28x120. Sen gråade ytan representerar vilkeln på huset som trädäcket kommer att ligga i. Jag har av olika orsaker valt att inte skruva någon bärlina i väggarna utan kör allt
5 svar · 5,8k läst
·
I
Ingimarsson: [citat] Lite nyfiken på resultatet! Hur blev det? Hur gjorde du? Problem? För och nackdelar?
10 svar · 10,2k läst
T
TMC: Hej! Det mesta man vill veta brukar gå att söka sig till i forum, även när det kommer till att rengöra trallgolv som börjar bli grönt. Men; idag finns det nya "mirakelmedel" som vissa har väldigt goda erfarenheter av men andra menar inte skall behöva krävas om man använder traditionella medel. Jag har pratat med återförsäljare och kan tycka att vissa av de här medlen som skall
0 svar · 2,3k läst
T
TAbelsson: [bild] Något sådant här lite snabbt ritat. Antar att det är viktigare hur plintarna sitter när man har inglasat mm. Men de plintarna som är som på bilden jag visade är de i mitten av skjutpartierna så på de är det ju inget direkt tryck?!
12 svar · 1,7k läst
·
S
Srednq: hej har planer på att bygga ett trädäck i sommar, men har ett par saker jag inte får rätt på. som ni ser på bilden nedan så kommer det att bli ett avstånd på ca 20-30 cm mellan där häcken slutar (sett på bredden på häcken) och där det befintliga planket står idag. jag funderar på att bygga som en klack ut mot planket, och i resten följa häcken. när väl häcken har växt till
0 svar · 2,7k läst
·
T
TAbelsson: Okej tack ska du. Men ska nog ta och dränera runt om för säkerhetskull!!
2 svar · 3,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Ja, det beror ju lite på hur man är som person och hur man bor. Jag försöker vara försiktig med grejerna och hos oss blåser det ofta. Då har jag två val: Acceptera att markisen flaxar +/- 10-15 cm eller acceptera att vindautomatiken drar in markisen titt som tätt när man sitter ute i skuggan. Jag kan även tillägga att skaksensor verkar vara ett bättre alternativ än
4 svar · 5,9k läst
HandySmurf
HandySmurf: Vet inte om det är isolerat eller plast under. Har ej lagt golvspånet själv, endast lagt klinkers. Huset används som sommarstuga. Skall väl vara gips egentligen om man skall ha klinkers på golvet men än har det fungerat.
3 svar · 2,5k läst
Bältesclip
Bältesclip: Tror det blir svårt att få stabilitet i sprängmassorna. Det finns en massa kloka människor här på forumet, men jag skulle påstå att du får gjuta ett litet fundament för varje pelare, men då måste du komma ner en bit så det fundamentet står stabilt. Du kanske ska ta dit något proffs som kollar förutsättningarna?
11 svar · 2,7k läst
H
Händiga Eva: Har mätt wxakta mått på blivande baklkongen. måste sänka altangolvet med 15 cm, tyvärr är det max, för vi vill komma in under huset och dörren dit är ju i "vägen". I väntan på våren blev det lite trädgårdsarbete samt påbörjat isoleringsarbete i garaget. I morgon bär det iväg till ByggMax för att fylla på regel- och isoleringsreserv. [bild] Blivande förvaringsutrymme bakom
1 svar · 1,9k läst
·
K
kdagerus: Bygga ut huset med en glasveranda menar jag.
6 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.