Altan & Uteplats
falkn: [citat] Ingenting jag skriver är beroende av marknaden. Har entreprenörerna mycket att göra blir såklart priserna dyrare, men det gäller båda entreprenader som ersätts på fast pris såväl som rörligt. Förhållandet mellan fast och rörligt pris gäller oavsett konjunktur.
blygarn: Hej! Alt A: sjukt mycket onödigt grävande, och mycket jobb för en lösning man använder när man vill göra det lite lätt för sig, plattor på mark alltså. Men skulle kunna funka. Dock kommer det bli dyrt att hyra grävare, köra bort material och köra fram nytt... Alt C: gräva 70-80 plintar och väga in? Det kommer du inte orka med! Det lämnar oss med alt B, men så här skulle jag
Dr Trä: Hmm skumt. Vad har du för hårdhet på rotborsten? Använd den hårdaste så brukar det försvinna med lite skurande.
Fotografen: Hmm, det borde ju gå att bygga en mur som är tillräckligt kraftig för att hålla för planket. Smaksak, mao.
Helioz: [citat] Självklart är det enklaste att inte måla alls. Tryckt virke är garanterat att klara 20 år utomhus utan någon som helst behandling (även olja).
stOra_m: [citat] Finns plastbrickor i olika tjocklekar som är gjorda för att ha mellan. Finns olika varianter men de jag har använt är gjorda så att man kan lägga flera på varandra för att få rätt höjd och kostade strax under kronan styck. Bör finnas på välsorterat byggvaruhus.
TorOdd: Hittade en hos Jabo, kanske lika bra att köpa istället för att försöka greja något själv som blir skevt och rostigt ;-) http://www.timeforus.se/vaggpergola-3--x-4-met-p-1894.aspx
nino: jag skulle ha isolerat med iaf en 45a, inte som isolering mot kyla utan mot värme. Kan bli fruktansvärt hett i rummet på sommaren om solen ligger på
Lennart Gidlöf: Hade en altan där man hängde bärlinan på takfotens vindskiva men det var mindre bra för den rasade pga snö och dålig skottning. Har en liknade fundering. Kan man låta altantaket börja en bit upp på husets tak. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/234142-lata-altantaket-borja-en-bit-upp-pa-husets-tak.html
Bödde: Aha, jag såg nu att jag slarvläste. Jag trodde du menade att du skulle stärka upp med stolpar längst ut på överhänget, men du menar yttersta bärlinan som ligger ca 1 m in under trallen?! Det spelar nog ingen större roll om du stärker upp där, utan det är längst ut det behövs isf...
steve5432: [citat] Jodå har kollat på dem, riktigt snygga skapelser. Kommer nog göra som så att frisen sticker ut ca 2 cm, sen fräser jag spår för led-strippen (silikonslang). Är min första riktiga altan, så jag har gått efter byggbeskrivningar från beijers, byggmax etc. Inga av dem är dock några mästerverk designmässigt, speciellt inte med aspekt på ljussättning. /S
Stefan N: Jag beställde min från Bygghemma då det va ok pris och jag fick den som jag ville. Min 4.30x3m med motor och fjärr kostade 15500:- Dock finns det billigare alternativ som tex denna http://www.140kvadrat.se/solskydd/markiser/terrassmarkiser/standardmodeller Men ingen verkade ha erfarenhet av dom så jag tog det säkra före det osäkra.
Marive: Det går fint utan snörslå med, sätt en skruv i första och sista brädan,( längst in och längst ut) spänn ett murarsnöre eller annat tunt snöre mellan så har du en spikrak linje att skruva efter.
Oldboy: Jag hade valt 145x45 till reglarna och 195x45 till bärlinorna. Ca 2 m plintavstånd är bra.
SBH: nog funkar det. jag skulle ha tagit en tryckt ytterpanelbräda på 22*120
pelpet: Kolla blocket, terassmarkiser kostar en bråkdel av nypriset. Ser tyget trött och dött ut så går det att byta till relativt rimlig kostnad. Det finns företag som annonserar om markistyg på blocket. Själva valsen på markisen har en ränna där man monterar fast tyget, så det är inte särskilt svårt tror jag. Markisföretagen här i Falun brukar ha en tidig-vårrea och en höstrea i
blygarn: Tack, ja jag har läst den, och spännvidden för golvreglar hamnar ju på 2.4 m, så 145 är väl på gränsen då! Så jkag gick upp till 170, skiljde typ 500 kronor så det var väl inte så mycket att snacka om egentligen! Kommer även sätta golvreglarna med cc50. Har ett litet trädäck och vissa bräder sviktar lite...
gullegrizen: Har byggt uterum med båda fabrikaten och måste säga att jag hade valt Skånska Byggvaror 10 gånger av 10. Främst pga att jag inte kan hitta någon större fördel med WG som motiverar ett så mkt högre pris. Möjligtvis att det var lite lättare att montera profilerna från WG, men utseendemässigt och kvalitetsmässigt så här efter ett antal år ser jag ingen som helst skillnad.
Boris_: [citat] Njaa.. Har nu hittat denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Stad/Fargborttagningsmedel-36018/ ska göra ett försök
hantverkare1: [citat] Kör 45x95 i hörnen också. Där måste du även såga bort 45 mm av den enq 45x95 för att hamna i rätt linje
hantverkare1: [citat] Grejen är väl att inte få synligt ändträ. Skarva frisen får man göra på alla altaner större än 5,40
Per Eskilsson: [citat] Du har säkert redan byggt en sandlåda åt dina barn, men om du inte har det kan du kolla in det här blogginlägget som innehåller fina inspirationsbilder. En bild har jag för mig var på en båt. http://mobil.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3009-10-skojiga-sandlador.html Glöm inte läsa kommentarena till bloggen också. :)
hantverkare1: [citat] Jag brukar köra 2 vagnsbult, diagonalt. Lodar in stolpen först och skjuter fast den med 2 st 4" spik först så den står som den ska när man förborrar för vagnsbulten.