Ska bygga en altan 6 x 3,4m med den korta änden mot husväggen och långsidorna ut mot trädgården. Tänkte mig först en klassisk konstruktion med fäste i husgrunden och tre plintrader parallellt med huset. De yttre stolparna skulle då komma upp längs insidan av ramen och och bilda staketstolpar. Men det blir 9 plintar, 12 om man inte vill fästa i huset.

Nu funderar jag mer på att snåla på plintarna genom 50 cm överhäng utanför stolparna och att inte fästa den inre bärlinan i huset utan bygga hela altanen vilande på plintar.

Genom rejäla bärlinor, 2 st ihoplimmade/skruvade 45 x 195, ska det inte vara några problem med bärigheten, trots en spännvidd på 2,40m mellan plintarna i samma plintrad. Med tanke på att altanen är smal ska det i så fall räcka med två plintar i varje rad. Och med 45 x 170 i ram och golvbjälkar ska det också gå bra att dra ner antalet plintrader till tre, med ett avstånd på 2,5m, dvs sammanlagt bara sex plintar!! :)

Men tål stolpar 95 x 95 vikten och ev. sidokrafter från en hel altan? Längs in mot huset vilar bärlinorna direkt på plintarna, medan stolparna längst ut sannolikt blir ca 1,2m långa och i mitten kanske en halvmeter.

Kan man använda byggtimmer 120 x 140 istället och jacka ur något för att få ner dem mellan plintjärnen? Fäster man bäst stolparna i plinten med rostfri gängstav, bricka och mutter?

Hälsningar,
Pontus

ja det håller.
men ta 45x220 istället. räcker med 1. behöver ej slå ihop 2 st.
stolparna gör du i 2"4" istället lättare. slå ihop 2 st.,där den ena e längre som skjuts ner innanför, vagnsbult 120x10 2 st diagonalt.

mvh
snickar estwing

Tack Estwing!

Kör nog på dubbla 45 x 95 eller 95 x 95 ändå. Den husnära delen av altanen har ju inte några höga stolpar. Fördelen med 95 x 95 är ju att de är impregnerade med NTR/A. Jag har en Bosch multisåg som med rätt klinga fungerar som ett elektriskt stämjärn. Med denna är det busenkelt att göra urtagen, men jag kanske ändå kör enligt din idé!

Är du säker på att spännvidden inte är för stor för en enkel 45 x 220? Den ska ju stå några mansåldrar... ;)

Jackar man ur en byggtimmerstolpe får det ju utan vidare plats dubbla bärlinor, därav funderingen. Men är det klart overkill kan man ju strunta i det!

/Pontus

estwing skrev:
ja det håller.
,där den ena e längre som skjuts ner innanför, vagnsbult 120x10 2 st diagonalt.

mvh
snickar estwing
Hur menar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.