13 362 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Jordankare från Jula
Hej!
Skulle behöva lite råd....
Planerar att bygga en altan ovanpå uteplats som är gjord av vanliga stenplattor.
Från stenplattor till underkant på altandörr är det 19.4 cm så därför måste jag
lägga bärlina direkt på stenplattorna. Altanen kommer att bli 6 meter bred och 4 meter djup
och den kommer att fästas i husväggen med skruv har jag tänkt.
Bärlinorna kommer att sticka utanför plattorna cirka 70-90cm och där har jag tänkt att
använda Jula's jordankare som man skruvar ner.
Nu till mina frågor, jordankaret (www.jula.se/jordankare-793096) är 51 mm men reglarna
är 45mm så vad är lämpligt att ha imellan ? Galvade fyrkantsbrickor ?
Bärlinorna bör ju inte ligga direkt på stenplattorna så vad ska man använda för att hindra
fukt samt att det ska gå att justera höjden lite ?
För övrig har jag tänkt att använda 22x95 tryckimpregnerat till däck och ha 50cm i cc mellan bärlinor.
Altanen kommer att hamna ovanför befintlig gräsmatta en liten bit så vad är lämpligt att
göra där ? Gräva bort o ha geoduk samt grus på ?
Skulle behöva lite råd....
Planerar att bygga en altan ovanpå uteplats som är gjord av vanliga stenplattor.
Från stenplattor till underkant på altandörr är det 19.4 cm så därför måste jag
lägga bärlina direkt på stenplattorna. Altanen kommer att bli 6 meter bred och 4 meter djup
och den kommer att fästas i husväggen med skruv har jag tänkt.
Bärlinorna kommer att sticka utanför plattorna cirka 70-90cm och där har jag tänkt att
använda Jula's jordankare som man skruvar ner.
Nu till mina frågor, jordankaret (www.jula.se/jordankare-793096) är 51 mm men reglarna
är 45mm så vad är lämpligt att ha imellan ? Galvade fyrkantsbrickor ?
Bärlinorna bör ju inte ligga direkt på stenplattorna så vad ska man använda för att hindra
fukt samt att det ska gå att justera höjden lite ?
För övrig har jag tänkt att använda 22x95 tryckimpregnerat till däck och ha 50cm i cc mellan bärlinor.
Altanen kommer att hamna ovanför befintlig gräsmatta en liten bit så vad är lämpligt att
göra där ? Gräva bort o ha geoduk samt grus på ?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Det är ju bra om du tar bort gräset så att du slipper sticka in trimmern under altanen, men använd inte duk. Duk har inget med ogräs att göra. Gräv ut tio cm och fyll med Makadam. Dekorativt och ogästvänligt för växtlighet. Kanske får du rycka tio strån per sommar, men det överlever du.
Redigerat:
Hej och tack för era svar
Jag använde plastkilar från Byggmax som mellanlägg och drog en trallskruv på snedden för att låsa fast
dom, borde hålla bra och där det var för högt tog jag en bit tryckt virke med en bit takpapp under som skydd.
Med jordankarna så drog jag i en fransk på ena sidan och bara bankade till den andra eftersom trallen håller
upp dessa så det räcker med det.
Nu använde jag duk ändå
och hade singel ovanpå och satte en plastremsa på insidan för att hindra singel
komma ut i gräsmattan, får se hur det funkar.
Jag använde plastkilar från Byggmax som mellanlägg och drog en trallskruv på snedden för att låsa fast
dom, borde hålla bra och där det var för högt tog jag en bit tryckt virke med en bit takpapp under som skydd.
Med jordankarna så drog jag i en fransk på ena sidan och bara bankade till den andra eftersom trallen håller
upp dessa så det räcker med det.
Nu använde jag duk ändå
komma ut i gräsmattan, får se hur det funkar.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Finns plastbrickor i olika tjocklekar som är gjorda för att ha mellan. Finns olika varianter men de jag har använt är gjorda så att man kan lägga flera på varandra för att få rätt höjd och kostade strax under kronan styck. Bör finnas på välsorterat byggvaruhus.rickardsv skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara