Hej!

har en lite terass (2x4m) och är väldigt sugen på att införskaffa en markis till denna för att göra ytan lite mer trevlig och användbar i alla sorters väder.

Har haft hemma ett par markis företag som har fått titta och ge offert på produkt och installation. Problemet är att det det är TOK dyrt! Dessutom visar det sig att min vägg inte har någon ordentlig regel att fästa en förhållandevis tung markis i på ett säkert sätt. Väggen utåt är bara en plåt, vad som är på insidan vet jag inte riktigt men där finns inget att fästa i det är allt jag har fått förklarat. Man måste alltså göra ett ingrepp och förstärka insidan på något sätt eller hitta något annat alternativ--som leder mig hit.

Alternativ 1.
Bygga en någon sorts träram eller stålram som man sedan fäster markisen i, ramen kan man sedan fästas i plåtväggen men stål/trä kontruktionen blir bärare av markis tyngden.
Alternativ 2.
Köpa en billig markis som används till husbilar/husvagnar, dessa verkar vara lättvikts markiser i jämförselse och kostar dessutom en bråkdel av priset. Dessa är förmodligen ganska lätta att bygga någon sorts stöttande kontruktion till i fall så skulle behövas.

Finns det fler alternativ för oss som vill ha markis men inte har budget på 40k?

mvh
Redhat

Hej,

Något måste väl finnas bakom plåten som går att fästa i..?

Alternativ 1 är ju vanligt när markisens fästen inte går att justera så att de passar väggens reglar.
Men den kräver ju fortfarande att extraregeln går att fästa bra.

Alternativet 2, en husvagnsmarkis förutsätter ju att det finns en glidlist på väggen som också måste sitta fast. Denna lösning kombineras ju med stödpinnar och stormlinor i framkant. Den liknar väl mer det som kanske kallas ett segel för användning hemma. Kanske kan vara en idé?

Ett alternativ för att få idén billigare kanske kan vara att köpa en enklare terassmarkis från ex. Rusta eller Jula, och be någon om hjälp med montering (förutsatt att det då går att lösa på ett bra sätt).

• Gilla
ccf
  • Laddar…
Kolla blocket, terassmarkiser kostar en bråkdel av nypriset. Ser tyget trött och dött ut så går det att byta till relativt rimlig kostnad. Det finns företag som annonserar om markistyg på blocket. Själva valsen på markisen har en ränna där man monterar fast tyget, så det är inte särskilt svårt tror jag.

Markisföretagen här i Falun brukar ha en tidig-vårrea och en höstrea i storleksordningen 20-30% för att sprida ut arbetet bättre under säsongen.

So GoForIs säger så måste det finnas reglar bakom plåten. Dessa borde gå att fästa i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.