ska snart börja med trallen men har en fråga. Ska börja lägga trallen in på halva första golvregeln, så de blir 2.5cm över för och fästa en tvärgående trall runt som en ram. Lite svårt o förklara men..... Eller blir de risk för röta då i springan som blir mitt på golvregeln? Hur brukar nu göra?

Mvh abel

• Gilla
Kry
  • Laddar…
Hej.. Vi håller på o lägger trall och vi började med att lägga själva "trall-ramen" runt hela altanen först och sedan började vi lägga resten.. o själva "ramen" sticker ut någon cm från första golv regeln..

Titta på bilderna hur vi gjort..

Om det blir röta, kan jag inte svara på..

• IMG_2663_mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2664_mini.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2665_mini.jpg
    Skapa konto
abel48 skrev:
ska snart börja med trallen men har en fråga. Ska börja lägga trallen in på halva första golvregeln, så de blir 2.5cm över för och fästa en tvärgående trall runt som en ram. Lite svårt o förklara men..... Eller blir de risk för röta då i springan som blir mitt på golvregeln? Hur brukar nu göra?

Mvh abel
hej abel!

lägg ramen bara vid ena kortänden.
andra sidan låter du brädorna sticka ut.
när du lagt allt utom dom 3 sista mot huset tar du snörslån å gör en linje.
ta cirkelsågen å såga av allt.
med detta menar jag att det går dubbelt så fort med tanke på att du *bara* behöver passa in 1 ände.

ska man göra det väldigt snyggt så skall man ta överhandsfräsen å å *köra* av alla ändar så du *dövar* av kanten lite, precis som trallen har på långändan.
mycket jobb men snyggt.

tänk på att när man gör en ram på altan så torkar virket olika å skarven mot ramen kommer ha mycket olika glipor sedan.
man e väldigt nöjd när man e klar men sen.... svider det lite.
men helt klart snyggt.

om du har en stor altan tycker jag du skall lägga 3 st trall i ramen så ser det lite *maffigare* ut.
mitt tycke iaf.

mvh
snickar estwing

Om man ska läga mer än en bräda måste man ju dock tänka lite mer på hur dessa ska fästas, man behöver ofta kortla på några ställen och sätta diagonala reglar i hörnen för att ha något att fästa geringarna i. Men jag håller med om att det är snyggt, har själv så på våran altan.

Röta blir det inte lättare för att du gör som du tänkt, det är ju så man oftast gör i alla skarvar, dvs lägger en trall till mitten av regeln, skruvar den, och börjar nästa trall på samma regel. Ett snyggare alternativ enligt mig är dock att lägga en trall på andra ledden och låta alla löpande brädor sluta vid den för att sedan börja igen på nästa sida och så vidare, så får man inga skarvar alls. Detta kräver dock också det lite mer mek med reglarna.

estwing: ditt tips med snörslå och cirkel, hur funkar det när man ska ha en ram utanför brädorna? Jag menar, då måste ju den löpande trallen sluta innanför regelverkets yttersta kant för att man ska ha något att skruva ramen i, då är det väl svårt att såga med cirkeln utan att såga i reglarna?

BobbyEwing skrev:
...då är det väl svårt att såga med cirkeln utan att såga i reglarna?
Det är ju bara att ställa in lämpligt djup på cirkelsågen.

jon_h skrev:
Så klart, tänkte inte på det... suck

Får skylla på att jag inte gjorde det, utan passade in varje bräda. Men eftersom jag körde med brädor som skarv som jag skrev så var varje bräda exakt lika lång i varje "sektion", dvs inget större problem att kapa.

jon_h skrev:
precis.
ställ in sågen på 32mm då blir det kanon med tanke på att trallen går lite upp å ner.*vridna*

mvh
snickar estwing

Snor denna gamla tråd med en fråga. Är det vanligt att frisen sticker ut utanför kjolen nån cm? Vi har tänkt ha led-stripbelysning vid trappstegen vid en trappa som går ner från altanen på långsidan, och för att kunna dölja denna så måste frisen sticka ut ca 1 cm utanför kjolen för det översta trappsteget. Förstår ni? Har inte sett detta på någon byggbeskrivning, utan där ligger allting dikt an, oavsett fris eller inte... För övriga trappsteg i trappan går själva trappstegsbrädan ut en cm över så att man kan få plats med en LED-list där under.

MVH
S

steve5432 skrev:
Snor denna gamla tråd med en fråga. Är det vanligt att frisen sticker ut utanför kjolen nån cm? Vi har tänkt ha led-stripbelysning vid trappstegen vid en trappa som går ner från altanen på långsidan, och för att kunna dölja denna så måste frisen sticka ut ca 1 cm utanför kjolen för det översta trappsteget. Förstår ni? Har inte sett detta på någon byggbeskrivning, utan där ligger allting dikt an, oavsett fris eller inte... För övriga trappsteg i trappan går själva trappstegsbrädan ut en cm över så att man kan få plats med en LED-list där under.

MVH
S
Jag brukar skicka ut den 3 cm. Tycker det bilr snyggt så.

steve5432 skrev:
Är det vanligt att frisen sticker ut utanför kjolen nån cm? Vi har tänkt ha led-stripbelysning vid trappstegen vid en trappa som går ner från altanen på långsidan, och för att kunna dölja denna så måste frisen sticka ut ca 1 cm utanför kjolen för det översta trappsteget.
Jag försänkte våra lampor i trappan. Sjukt snyggt enligt mig i alla fall. Hide-a-light Disco med "huv" om jag kommer ihåg rätt. Använde en dosfräs i rätt dimension och stämjärn.

Edit: Såg nu att du ska ha strip. Då funkar ju inte min lösning. Men du bör nog sänka in din strip i "taket" så man inte får skenet i synen.

B
Jag lät min fris sticka ut 20mm, i hänget fräste jag in ett spår som stripen är klistrad i.

steve5432 skrev:

MVH
S
Ett billigare men även snyggt alternativ släpp ut 12-15 mm skruva en hängande 15x45 trall på utsidan då kan du använda LED-slang.

• Gilla
Weirdoz
  • Laddar…
Bara en sak att säga:
Lyssna på estwing! (Kolla hans byggen).

/Niklas

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
flashower skrev:
Bara en sak att säga:
Lyssna på estwing! (Kolla hans byggen).

/Niklas
Jodå har kollat på dem, riktigt snygga skapelser. Kommer nog göra som så att frisen sticker ut ca 2 cm, sen fräser jag spår för led-strippen (silikonslang).

Är min första riktiga altan, så jag har gått efter byggbeskrivningar från beijers, byggmax etc. Inga av dem är dock några mästerverk designmässigt, speciellt inte med aspekt på ljussättning.

/S

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.