63 441 läst ·
24 svar
63k läst
24 svar
Hur långt "utanför" regelramen skall frisen sticka ut?
Något "normalt" vet jag inte om det finns, jag har 120*28 som trall och 3 * 120*28 som fris. Du ser förhållandet i bilden nedan tagen av ett instick av altanen. Då jag har trallen i 45 grader blir det i alla fall en tydlig markering mot frisen på alla kanter utom den delen av framkanten på altanen som är i 45 grader. (tankegroda, där är det ju i 90 grader mellan trall och fris så det är en tydlig markering där med ...)
EDIT: en bild på ramverket, helt friliggande på stenplattor med stödben till plattorna där höjden ökar, lite som du pratade om i din andra tråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: en bild på ramverket, helt friliggande på stenplattor med stödben till plattorna där höjden ökar, lite som du pratade om i din andra tråd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om jag bara sätter 1 frisbräda så får den sticka ut ca 3 cm. Då blir det bara urkapat i stolpen på 1 bräda, dvs frisbrädan.
Går smidigt då man kan lägga första trallbrädan mot stolparna.
Går smidigt då man kan lägga första trallbrädan mot stolparna.
finns det någon vits med att den inre frisbrädan ska vila på en regel på långsidan? blir mest ett stopp som samlar skräp och gör att vattnet inte kan rinna undan så bra...?
Jag lät regeln sluta 0,5-1cm in på trallen och inget stöd för frisen på långsidan
Jag lät regeln sluta 0,5-1cm in på trallen och inget stöd för frisen på långsidan
Anledningen att jag gjorde det var för att inte få någon nedböjning på frisen när man kommer upp på altanen eller ut genom dörrarna till altanen. Det blir ingen stor nedböjning men tillräckligt för att de som släpar fötterna efter sig skulle fastna i brädändarna och riva upp stickor.nino skrev:
Men samla skräp, ja.
Hej,
Fasen - jag får inte ihop det här med stolpar och fris... Hur jag än vrider och vänder på det så blir jag osäker på var i linjen själva stolpen ska hamna, respektive frisen. Frisen behöver ju sågas ut så den "passar" i stolpen - men sker detta från utsidan eller insidan? Risken är ju, att med tipset ovan skicka ut frisen 5cm utanför regeln, innebär att jag hamnar "utanför" stolparnas linje... och jag kan ju inte gärna göra ett rektangulärt "hål" i frisen..
Förstår om det jag skriver nu inte riktigt når fram - har svårt att beskriva problemet jag står inför
Fasen - jag får inte ihop det här med stolpar och fris... Hur jag än vrider och vänder på det så blir jag osäker på var i linjen själva stolpen ska hamna, respektive frisen. Frisen behöver ju sågas ut så den "passar" i stolpen - men sker detta från utsidan eller insidan? Risken är ju, att med tipset ovan skicka ut frisen 5cm utanför regeln, innebär att jag hamnar "utanför" stolparnas linje... och jag kan ju inte gärna göra ett rektangulärt "hål" i frisen..
Förstår om det jag skriver nu inte riktigt når fram - har svårt att beskriva problemet jag står inför
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Klart du kan göra ett rektangulärt hål i en trallbräda.
Borra ett hål, in med en sticksåg och kör hårt.
Borra ett hål, in med en sticksåg och kör hårt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Eller så missförstod jag dig
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag brukar köra 2 vagnsbult, diagonalt.Volatyle skrev:
Lodar in stolpen först och skjuter fast den med 2 st 4" spik först så den står som den ska när man förborrar för vagnsbulten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden