När trallen har torkat ihop riktigt en gång så kryper den inte ut till den dimension den hade efter impregneringen, även om det regnar på den.

Ska du lägga ny trall utan springor så ska den vara blöt.

S
Stefan1972 skrev:
det låter som att trallen ligger ute? Hur ska den bli så torr så man får springor på det viset? Har bara byggt en altan i hela mitt liv och hade ingen aning om att man kunde lägga utan springa och sen magiskt få fina springor när det torkar men jag förstår samtidigt inte skillnaden om virket ligger i hög på brädgården jämfört med på en altan eller liknande? Är det torrare på det sistnämnda?
du menar skillnaden med att ligga tät i en bunt på byggbolaget eller ligga som trall?

SBH skrev:
du menar skillnaden med att ligga tät i en bunt på byggbolaget eller ligga som trall?
nä jag bara menar att det är ute i bägge fallen.............det låter liksom lite långsökt att det skulle torka så pass på en altan jämfört med i bunt i handeln. Det är ju till och med så att det kanske är fuktigare liggandes på en altan där det är öppet för regn om det är så.

När trallen impregneras görs det ju genom att vätska med impregneringsmedel trycks in i trät. Precis efter tryckningen bär virket alltså så mycket vätska det kan suga upp. Som om du lagt det under vatten en vecka och lite till. Så blött kommer det aldrig vara när det väl är utlagt och kommer därför att krympa lite.

Jag la mitt väldigt blöta och tunga trallvirke dikt an och har nu springor på ca 2-3mm mellan brädorna.

Stefan1972 skrev:
det låter som att trallen ligger ute? Hur ska den bli så torr så man får springor på det viset? Har bara byggt en altan i hela mitt liv och hade ingen aning om att man kunde lägga utan springa och sen magiskt få fina springor när det torkar men jag förstår samtidigt inte skillnaden om virket ligger i hög på brädgården jämfört med på en altan eller liknande? Är det torrare på det sistnämnda?
Det är två delar. När den tryckimpregneras så har den en stor mängd vätska i sig som kommer att torka ut med tiden. Beroende av hur den har hunnit torka så "krymper" den mera eller mindre på bredden. Även trall som känns fuktig kan ha krympt till viss del. Den kommer aldrig att återgå till den fulla bredden som den hade när den var nytryckt.
Sedan är det del två. Den kommer att variera med årstiderna utifrån tillförd fukt/blöta men den variationen utgår från torr trall och variationerna kommer även här att minska med tiden. Gammal och torr trall tar upp mindre fukt också.

Men på bygghandeln så är ju virket oftast nytryckt (impregneringsvätska som sugs in i virket genom vacuum eller högt tryck för att få in det så nära kärnan som möjligt) detta torkar ju ut efter ett tag och virket krymper. Regn tränger inte in lika djupt = det sväller inte lika mycket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.