16 821 läst ·
3 svar
17k läst
3 svar
Teakolja endast för teak och ädelträ?
"Vårdande och djupverkande olja för teak och ädelträ." står det på burken. Men kan man inte med fördel även använda teakolja till ex på Ikeas trallgolv http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90234226/
Min uppfattning, men här blir jag gärna rättad om jag har fel. Är att dessa ädelträoljor är en slags "högpresterande" träolja, dvs det är att skjuta över mål för icke-feta träslag, men att det inte finns någon direkt nackdel med att använda en teakolja på tex furu annat än priset. Och har man redan en burk teakolja över en tidigare projekt, ja då blir det ju dyrare att handla nytt, men om man ändå ska köpa olja, blir nog enklare träolja billigare. Så resonerar jag iaf
Vet inte om akacian räknas som "fett träslag", men allt är nog bättre än att inte skydda det alls. Kladda på!
Apropå "fel oljeval", så använde jag sesamolja när jag behövde smörja processorfläkten i en av mina första datorer. funkade utmärkt... ett tag, sen fick man göra ny oljeservice...
Vet inte om akacian räknas som "fett träslag", men allt är nog bättre än att inte skydda det alls. Kladda på!
Apropå "fel oljeval", så använde jag sesamolja när jag behövde smörja processorfläkten i en av mina första datorer. funkade utmärkt... ett tag, sen fick man göra ny oljeservice...
Klicka här för att svara