14 269 läst ·
8 svar
14k läst
8 svar
Dimensionering altantak (kanalplast)
Har googlat runt, kikat på denna sidan i ett antal trådar så nu är jag rejält vilsen.
Har beställt kanalplasttak som jag tänkte börja bygga stommen till snart. Har hela tiden gått i tankarna att ha vit målad 195x45 reglar till taket och bärlina. Men ju mer jag söker i detta ju mer osäker blir jag då limträ dyker upp för jämnan.
Min fråga är det verkligen nödvändigt med limträ i gbg trakten (snözon 1.5)? Ser ju altaner som är väldigt klena (ser ut som 95 och 120) som står emot vind och snö laster utan problem?
Ska på sikt bygga in väggarna runt om med glaspartier så det får ju inte svikta för mycket
Hur har ni gjort? Limträ eller "vanlig" regelstomme? cc måttet är ju fast på 1200mm.
Har beställt kanalplasttak som jag tänkte börja bygga stommen till snart. Har hela tiden gått i tankarna att ha vit målad 195x45 reglar till taket och bärlina. Men ju mer jag söker i detta ju mer osäker blir jag då limträ dyker upp för jämnan.
Min fråga är det verkligen nödvändigt med limträ i gbg trakten (snözon 1.5)? Ser ju altaner som är väldigt klena (ser ut som 95 och 120) som står emot vind och snö laster utan problem?
Ska på sikt bygga in väggarna runt om med glaspartier så det får ju inte svikta för mycket
Hur har ni gjort? Limträ eller "vanlig" regelstomme? cc måttet är ju fast på 1200mm.
Optimera har i samarbete med träguiden en fin tjänst där du kan räkna ut lämpliga dimensioner.
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Tack, har varit inne på den förut men inte riktigt listat ut hur jag ska ställa in beräkningen med ett altantak på en gavel där snöbelastningen från bostadshuset är 0.Kallebo skrev:
Men satte det på 0grader och fick beräkningen på 45x220 virke så jag kör på det. Tackar!
Jag har inget behov av att gå ner i dimension. Tycker det är viktigare att kunna spara några kronor och lägga på något roligare än just trä. Kör med 220 reglar som verkar klara de laster jag kommer utsätta konstruktionen för. Och japp kortla kommer jag göra med max cc på 1.5 m.GoForIt skrev:
Det kanske jag borde ta med min bygglovstantskontakt? Har bygglov "enkla ärenden" för byte av fasad, tak och ändra lite fönster/dörrar osv. Då vi inför byggstart gick igenom allt så nämndes inget om dimensioner på altanen alls. Och inget hon ville ha in heller. Såhär i efterhand kanske det är dumt att väcka den björn som sover och köra på 45x220Peter2400 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Klicka här för att svara