11 158 läst ·
2 svar
11k läst
2 svar
Förtöjningsfjädrar till solsegel
Kommer montera tre solsegel på 3x3 meter över vår uteplats. Två förankringar mot husets hörn där jag satt rejäla ögleskruv som jag sedan ska fästa karbinhakar mot. Den tredje förankringen blir en nedgrävd 90x90-stolpe som jag sätter genomgående öglebult i för att fästa karbinhakar. Då kan jag släppa på seglen när vädret inte är pålitligt eller om man reser bort. Funderar dock på att sätta förtöjningsfjädrar för att ta bort de värsta krafterna som blir.
Frågan är om jag bör sätta en fjäder i varje lina, alltså nio stycken fjädrar eller om det är överkurs? Och var färster man i så fall fjädern, en bit in på linan eller direkt närmast förankringarna?
Någon med erfarenhet och bättre kunnande som skulle kunna ge mig lite vägledning tack!
Frågan är om jag bör sätta en fjäder i varje lina, alltså nio stycken fjädrar eller om det är överkurs? Och var färster man i så fall fjädern, en bit in på linan eller direkt närmast förankringarna?
Någon med erfarenhet och bättre kunnande som skulle kunna ge mig lite vägledning tack!
Tack för svar. Ska jag göra det enklast för mig så monterar jag fjädrar i de "bakre" förankringarna mot huset då. Blir lite mindre saker ner mot förankringen i stolpen vilket förenklar betydligt när man behöver plocka bort dem.anders07 skrev:
Klicka här för att svara