Hej! Tänkte börja med sommarens altanbyggande. Skulle behövt hjälp att tolka spännviddstabellen utifrån mina förutsättningar.
Jag har tänkt mig en altan på 5(djup) x 12(bredd)m, där innersta bärlinan fästes mot ytterväggen. Klarar jag mig på 2st längsgående bärlinor til(3st totalt) på 45x170 bärlina samt reglar, cc 60 och 28x120s trall eller ska man satsa på ytterligare en? Och vilket plintavstånd kan jag ha i varje bärlina?
Tacksam för hjälp!
Jag har tänkt mig en altan på 5(djup) x 12(bredd)m, där innersta bärlinan fästes mot ytterväggen. Klarar jag mig på 2st längsgående bärlinor til(3st totalt) på 45x170 bärlina samt reglar, cc 60 och 28x120s trall eller ska man satsa på ytterligare en? Och vilket plintavstånd kan jag ha i varje bärlina?
Tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Tänk på att markskruven inte kommer att hämna i rätt höjd ifall du bestämmer dig för det. Det går ju att lösa med pallningsbrickor, men ett varv på skruven motsvarar ju 3cm ungefär så det kan bli en del pill med distanser för att få allt i våg.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Den är ju U-formad. Och när han börjar skruva så kan han ju inte veta hur många varv det krävs för att få ner den till rätt höjd. Och om ett varv på skruven gör 3cm så är det inte lätt att millimeteranpassa
Du ska bara ha altangolv och inget tak? När man dimensionerar golv inomhus räknar man på 200 kg/kvm, här kan jag tycka att man kan räkna ca 125 kg/kvm.
Då klarar en skruv 8 kvm golv som belastning.
Tar vi samma avstånd som vi diskuterade tidigare blir belastningen 5,6 kvm per skruv vilket jag kan tycka är rimligt om vi även räknar egenlaster. Dock är det endast den mellersta bärlinan som utsätts för denna belastningen vilket gör att den yttre och inre har endast 50% av denna last.
Då klarar en skruv 8 kvm golv som belastning.
Tar vi samma avstånd som vi diskuterade tidigare blir belastningen 5,6 kvm per skruv vilket jag kan tycka är rimligt om vi även räknar egenlaster. Dock är det endast den mellersta bärlinan som utsätts för denna belastningen vilket gör att den yttre och inre har endast 50% av denna last.
Tack för att du tar dig tid att hjälpa till. Datorn har lagt av så någon avancerad ritning mäktar jag inte med. Altanen blir en rak rektangulär på 12m x 5m
där 4m av bredden kommer bli med tak. Första bärlinan kommer fästas mot fasaden och dimensionen ska bli 45x195( IOM markskruv, ska man ha tre eller fyra bärlinor?) Golvreglarna blir 45x170 på cc60, och trallen 28x120.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder