Tjena
Jag tänkte bygga en överdel till utebardisken av "TRYCKT HYVLAD REGEL 45X220MM"
Problemet är att jag har en vinkel 90grader där jag vill att regeln ska sitta galet stabilt, man vill juh inte att öl ska spillas...
Så jag funderade först på en klassisk timmer skarv, dvs kapa hälften av regeln på båda delarna och skruva ihop det. Men det finns risker, dvs virket kommer torka och skarven kan spricka upp...
Så jag tänkte varför inte plugga och limma... men kan det bli rejält stadigt över tid? Gissar att det behövs något skruvförband typ
Sen kvarstår funderingen, smartast att kapa båda regeldelarna 45grader och sen skarva eller köra raka snitt...? Kanske snyggast med 45grader om det går att skarva snyggt...
Andra smarta sätt att skarva? Det ska inte bli en bärande konstruktion men jag vill undvika glipor så långt det går...
Jag tänkte bygga en överdel till utebardisken av "TRYCKT HYVLAD REGEL 45X220MM"
Problemet är att jag har en vinkel 90grader där jag vill att regeln ska sitta galet stabilt, man vill juh inte att öl ska spillas...
Så jag funderade först på en klassisk timmer skarv, dvs kapa hälften av regeln på båda delarna och skruva ihop det. Men det finns risker, dvs virket kommer torka och skarven kan spricka upp...
Så jag tänkte varför inte plugga och limma... men kan det bli rejält stadigt över tid? Gissar att det behövs något skruvförband typ
Sen kvarstår funderingen, smartast att kapa båda regeldelarna 45grader och sen skarva eller köra raka snitt...? Kanske snyggast med 45grader om det går att skarva snyggt...
Andra smarta sätt att skarva? Det ska inte bli en bärande konstruktion men jag vill undvika glipor så långt det går...
Medlem
· Stockholm
· 828 inlägg
Vanskligt att limma tryckt virke. Det är för fuktigt. Skruvförband är nog att föredra. 45 gradersskarv är snyggast. Kan du inte sätta ett vinkeljärn på insidan? Ungefär som man gör med ett vanligt matbord?
Jo jag har funderat på ett vinkelbeslag eller en enkel hålplatta, men risken är att när virket torkar att det blir en glipa... det var därför jag tänkte att en version som kan efterspännas låter vettigt 
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vanskligt att gera i 45 grader, endera glipar det i getingen eller så vinklar sig hela konstruktionen ,90 grader blir något annat när virke torkar och sväller.
Fuktigt virke limmas med polyuretanlim som kräver fukt för att härda.
Protte
Fuktigt virke limmas med polyuretanlim som kräver fukt för att härda.
Protte
Bänkskivebeslag kanske? Så kan du efterspänna om det visar sig att virket krymper lite. T.ex.
http://hafele.com/se/sv/external/bl...og/html/baenkskivebeslag_hafele_baenkski.html
http://hafele.com/se/sv/external/bl...og/html/baenkskivebeslag_hafele_baenkski.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden