Ska måla min altan impregnerat trä, har bara använt grönsåpa tidigare men funderar på något mer effektiv men samtiigt miljövänligt ..

Vad anser ni?

Vad menar du med "måla"? Är det att lägga på en färg? Eller menar du att du skall behandla altanen för att göra nedbrytningsprocessen långsammare?

Om det är alternativ 1 så avstår jag från att svara då jag aldrig hört talas om en golvfärg för trägolv utomhus som verkligen fungerar och håller.

Om det är alternativ 2 så är det väl olja, såpa, Sioo, Nitor wood protection eller liknande som gäller? Det finns olika för- och nackdelar med systemen. Du hittar flera trådar om detta här på forumet om du söker.

Du frågade dock efter åsikter och här kommer min:
- Lägg på Sioo eller Nitor wood protection (jag har dock bara erfarenhet av Sioo). Det blir bra och snyggt.

Edit: Nu läste jag om inlägget och inser att jag tolkat det fel? Du efterfrågar ett rengöringsmedel inför målningen? Vad sägs om målarrent? (avråder dock från målningen)

Redigerat:
Om miljöaspekten väger tungt ska du nog fortsätta med såpan.

Vad menar du med mer effektivt? Att du inte ska behöva skura trallen varje år?

Hej
Tack för era förslag och erfarenheter.

Jag har tittat runt lite men inte bestämt mig, ska jag köpa eller använda Yes, tidigigare har jag bara använt Grönsåpa men nu har det gått några år och med det arlger ...

Måla ska jag göra med förglös Cuprinol.

På de ställen på trallen som blir angripna av alger brukar jag spruta på lite bensalensid. Det verkar ge skydd i vart fall några år. Sen tvättar jag med rotborste och gulsåpa sim vanligt.

Ja, vill man bli blåst är det fritt fram. Cupronols trallrent innehåller tex bara kaustiksoda utspätt med vatten.... Jag har heller inte märkt att specialprodukterna skulle vara bättre än vanlig såpa.

Oljar man in sin trall så fastnar smutsen mycket lättare och man behöver tvätta mer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.