19 739 läst ·
2 svar
20k läst
2 svar
Varför finns inte balksko 45x70?
Köpte minsta storleken av balksko på byggmax utan att titta så noga. Men nu upptäckte jag att minsta storleken är 45x97. Jag skulle behöva 45x70 - varför finns inte det? Inte ens på biltema som har massor med varianter finns det. Är det vinkeljärn som gäller, eller finns det något annat sätt som rekommenderas?
Jag skulle kunna använda 45x97, men då kommer inte balken att vila i botten på balskon - och då försvinner väl syftet gissar jag...
Jag skulle kunna använda 45x97, men då kommer inte balken att vila i botten på balskon - och då försvinner väl syftet gissar jag...
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Vad för modell av balksko?kia2 skrev:Köpte minsta storleken av balksko på byggmax utan att titta så noga. Men nu upptäckte jag att minsta storleken är 45x97. Jag skulle behöva 45x70 - varför finns inte det? Inte ens på biltema som har massor med varianter finns det. Är det vinkeljärn som gäller, eller finns det något annat sätt som rekommenderas?
Man antar faktiskt att det är skruvarna/spikarna som tar lasten och inte anligget underkant. Så om du skruvar rätt och första skruven/spiken ligger rätt avstånd från underkant regel så är det inte balkskon som är dimensionerande.
Kommer inte ihåg måttet underkant > översta infästning...
Klicka här för att svara