Altan & Uteplats
Liteavvarje: [citat] Kommer du på något som fungerar utöver det som finns till salu , så ge oss något om din lösning
Mazen: Vad säger manualen och Byggmax själva? Där borde du få ett vettig svar..
Noseone: Det blir ett litet mellanrum. Jag tycker det ser snyggast ut så. Kan du inte bara kapa ur överliggaren där det möts så den kan ligga mot stolpen, ev med ett litet vinkeljärn under?
tasman: Betydligt billigare att köpa 1,5m 95x95 och spikplåt än 6-7m 45x220 dessutom... För att inte tala om betydligt lättare att få in i bilen ;)
Liteavvarje: Det räcker gott med 70 där utmed husgrunden , blir inte tjäle så nära , men heller inte fel med att ha djupt , i åtanke på ,djup , så är det för att stolpen inte ska kalva utan stå stadigt i sidled , grovleken på stolpen är den som bär upp , ju mera yta att stå på , desto mindre chans att den sjunker , ibland om det går en betongplatta 300X300 i botten som fot
egge: Hmm... Med tanke på att friggen i byggsats jag byggde nyligen med ca 150cm djup hade liggande 45x70 som hammarband (visserligen bara nån meter mellan stående reglar i väggen) och en stående 45x70 bärlina på mitten och bara 19mm råspont ovanpå det... Så tycker min lekmannaskalle att "takstolarna" med cc76 på min lilla altan borde klara sig iaf med 45x120? Eller? /Thomas
fsn: Jag har tryckt 45x45 som är klyvd. Skillnaden är att den är klyvd diagonalt. Inte helt diagonalt men nästan. Fördel med det är att det blir inga horisontella ytor för vatten utan allt rinner av och profilen har stått sig skapligt mot vridning/böjning. Funkade helt ok och satt uppe i 8 år som inklädnad till en hög altan innan jag monterades ner för att det var ombyggnad. Kommer att
Boan: bärlinor ska ju skarvas mitt emellan, där momentet i regeln är noll... samma gäller golvbjälkar.
Leif i Skåne: Helt normalt det är borta om 2 månader med hjälp av lite regn och solljus. Använd inte träolja med linolja för då blir trä däcket svart på ett år !! Använd syntetisk träolja som bakterier inte äter på. Detta har varit uppe tidigare se i denna tråd lite ner inlägg #6
Nancy Biäng: [citat] Sådärja, då har jag bloggat med bilder från bygget :) https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/jag-behoevde-ett-spa.4056/
Nyfniken: Ju långsammare trädet har växt, desto tätare är det mellan årsringarna.
Bradley75: Lite återkoppling - blev hur bra som helst!
Johan Gunverth: Det finns tryckta limträsstolpar 115x115 om du är orolig för fukten nertill...vilket det inte låter som du behöver vara. I så fall vanliga 115x115 limträstolpar. De är snyggare , vrider sig inte, spricker inte och är gjorde för större last (om du skall lägga tyngre takmaterial).
sblixten: [citat] Sprickorna kommer med tiden. Har du förborrat och trallen var halvtorr har du störst chans att slippa sprickor.
holmberg87: [citat] Avståndet beror lite på men har du 45x145 så skulle jag ha varje 150cm åtminstone
Ymer: Min balkong var inte klen heller. Den gav sig inte utan stod rakt ut bara på armeringsjärnen. Det var 30st 10mm och 6st 25mm. Då var det 1200kg betong, en dollyvagn samt två bekymrade gubbar som tyngde ner.
erikvoss: Sent svar, men vi tänker köra på snedsträvan tror jag. Hittills har vi rivit gamla altanen, satt upp de flesta nya stolparna och gjutit 2 nya plintar (i vardera ände av altanen) då de gamla stolparna som satt där stog rakt ner i jorden... Hittils jobbat ungefär 19 timmar två pers. Undrar om du har ngn smart lösning på detta problem: I stenmuren som 4 av stolparna sitter i på ena
Anna_H: Bildgooglade lite: "steni" verkar rätt kul: www.steni.se Har ingen som helst personlig erfarenhet av dem men det verkar ju finnas många varianter.
TuXy: Så som du har gjort på bilden fungerar utmärkt. Nu ser jag inte om det är tryckimpgregnerat eller ej, men om du är rädd för fukt så är ju tryckimpregnerat att föredra. Sen finns det många som jackar ur 95x95 och upplever att stolpen spricker på längden. Men att sätta 2 st som du har gjort ser jag inget fel med. Det kommer utan problem att klara tyngden uppifrån på ditt bygge.
Djoba: [citat] Projektet hamnade lite i skymundan :). Detta är i Småland, nära High chaprall.
Liteavvarje: Plexi i all ära , men blir repigt och fult , beställ glas från mästaren när du har fixat skenorna , metallskenorna måste ha en filt i botten för glaset att glida på , annars går det att såga ur en regel eller annat med klingan , ( 2 spår som passar glaset ) ingen filt i botten behövs vid trä tänk på att dom ska gå omlott ( så det är dubbla skenor som behövs om skena köps ) ,
MickeMitt: Det är lätt hänt. Tänkte att alla kanske inte är lekmän där likt mig. Och med tanke på alla dem olika dimensionerna jag har fått till svar, även sätta dubbla 45x190 idag, så blir det ut med dem som finns. 45x145 sedan sätter jag segelduk på 5x5 meter med galvaniserad vajer och nylonlina som kan dras in när hon vill. Då kan hon få skydd mot regnet och behöver inte oroa sig för
Rickert: Nu har man börjat fundera. Hade tänkt att fästa bärlinan i fasaden men nu vet jag inte. Jag har ju tilläggsisolerat. 45+45 och liggande panel. Längst ner sitter dubbla liggande 45 reglar som ram. Dessa var det tänkta att skruva igenom och in i gamla fasaden. Blir tak över hela altansidan. Eller ska jag krångla med en första bärlina på plint?
stefancrs: Då är jag med. Jag var förvirrad och tänkte att det var själva brädornas böjning man syftade till. Som ju går tvärt emot årsringarnas.
hul: [citat] njä, han tänker ju lägga direkt på plattor och du är de helt okej att lägga i princip ingenting i regelverk, tänk balkong. alltså bra en 28mm så han har något att skruva i