Håller på att bygga altanräcke och har lite problem med att få hörnskarvarna på överliggaren att bli helt täta eftersom de inte är perfekt vinklade. Hur kan man snygga till detta? Det är vitmålad 45x160 som överliggare så om det finns något bra att fylla ut med och därefter måla över kan ju det vara något. Tips mottages tacksamt.

Mjukfog går väl bra så kan du måla sedan. Men det blir aldrig riktigt bra, bättre att gersåga lite i taget med testbitar tills du matchar perfekt.
Nog för att även det spricker isär lite om det inte är snustorrt virke

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Kruxet är att ena överliggaren är 7 meter lång, i ett stycke (fingerskarvat), så det kommer garanterat att röra lite på sig

Mm tyvärr går gerningar oftast isär lite. Men vill du ha det tätt och ändå ska måla så använd fog. Jag brukar ha alcros utför om det är någon liten spricka här och där men vilken mjukfog som helst funkar bara den är övermålningsbar

Jag har använt Tec7 på många utefogar och dom har klarat sig väldigt bra.

Det finns inte någon form av list eller remsa man kan sätta över skarvar?

Kretikos Kretikos skrev:
Jag har använt Tec7 på många utefogar och dom har klarat sig väldigt bra.
Töjer sig Tec7 när träet krymper?

Ja det verkar följa trät bra och inte torrspricka. Har några fogar som är snart 5 år och de ser fortfarande ok ut.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Ja det verkar följa trät bra och inte torrspricka. Har några fogar som är snart 5 år och de ser fortfarande ok ut.
Det låter lovande. Kan nog få bli denna lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.