Altan & Uteplats
BirgitS: [citat] Det blir ljusare grått med tiden om man inte behandlar det.
Liteavvarje: Inte fel med räckets stöd , pappen får du fixa med uppvik takpapp på stolparna kanske min 5 cm upp + andra bitar limmas med klister för takpapp och överlapp , lite knepigt i hörnen men går att fixa med varmluftpistol , pappen mjuknar och går att svänga lite , ingen v-pistol , har du tumme med frugan , hennes hårtork duger
stefancrs: [citat] Aha! Alternativ 2 då vore ju annars att ha två spaljéer med 50% genomsyn och den ena går skjuta... Alltså jag letar inte efter en lösning på ett problem, jag bara spånar :)
fredand44: Hej Fick hjälp av personal på xl-bygg att välja en lämplig skruv. Det blev en med plugg där pluggen även går genom regeln och löper ända in i betongen. Jag hade några gamla med kryssspår. De sade på xlbygg att de är nästan omöjliga att orka dra in och som ni ser på bilden är det ju så. Skruven med sexkantshuvud var mycket bättre. Tack för all hjälp. Mvh Fredrik
abel48: Ja mer jobb blir de ju men tänkte man kunde bygga i klenare dimensioner och kanske längre avstånd i mellan. Sen har man stol så är de ju lätt o fästa upp panel taket på insidan sen. Men de lutar åt att jag kör med 45x195 och cc 60-100 det hade jag på min förra altan utan problem. Hade tillomed c18 klass på virket då och nu blir de c24 så de borde ju hjälpa de å. Mvh Anders
Pastoratet: Hej! Tack båda två för svar! :-) Jag tar till mig detta. Jag förstod ju redan innan jag skrev det att det knappast uppfyller några moderna dimensioneringskriterier, men jag tänkte att de främst är satta för att hålla deformationerna små i en konstruktion... (?). Deformation över det normala är kanske inte hela världen i mitt fall; skulle regelverket till trallen och takstolarna
pjapen: är trallen så blöt som min brukar vara så går oljan inte in 0,5 mm i trät, vänta 1 månad och lossa för att olja in eller olja hela golvet efter 2-3 månader när det är riktigt torrt, det kommer jag att göra och sist jag gjorde det blev det bra.
BirgitS: [citat] Just de möblerna är laserade och Ikea skriver i manualen att de ska behandlas med trälasyr 1 eller flera gånger per år beroende på hur exponerade de är för sol och regn.
DejvidK: En liten uppföljning ett år senare. Grillen gick hädan häromdagen medels en Borrhammare som galant löste uppgiften på bara ett fåtal timmar! Var min sambo som höll i den och hon verkade stortrivas! Själv åkte jag på skottkärretjänst :)
Lns_: [citat] Håller med, sprickor blir det ofta men det känns som att detta är lite för mycket.
Mazen: Kika på Willabs 20mm med IQ-reflex, blir betydligt svalare än 16mm och är även bättre på att reflektera bort värmen mot 32mm (som är mer isolerande i jämförelse) och billigare än 32mm. /Mazen
Maplewood: Skall köpa ett uterum i byggsats. Behöver hjälp med att rita så att jag kan skicka in det till Nyköpings kommun
abel48: Ok jag kör på enkel 45x220. Sen blir de takreglar 45x195 med en spännvidd på 4m som jag tänkte lägga cc100. En annan idé jag hade var att istället för takreglar bygga en takstol i klenare matrial kanske 45x120 eller nått sånt. Vad är bäst ? Enkel takregel eller stol? Tänkte ungefär en sån här i så fall [bild]
northflower: [citat] Ja precis, det var våran tanke också, men vi upptäckte att det kan bli svårt att såga till klossarna så dom täcker alla springor. Även om bärlinan ligger på utanför och skyddar det mesta, så finns ju ändå kanske risk att vatten rinner ner längs fasaden in i springorna bakom bärlinan?
klaskarlsson: Ja att isolera i efterhand är inga problem, vill u dock helst inte byta trallen :) /K
s97danl: [citat] Det beror på om uterummet kommer vara uppvärmt alltid (vinterträdgård) då används plast. Ska det bara värmas upp då och då, så hoppa över plasten. Lägg vindpapp ovanpå cellplasten om du ska ha trall. Då slipper du se den vita cellplasten mellan brädorna. Tänk på att cellplasten ska ligga längst upp närmast golvet. Ska inte vara något mellanrum.
xdigger: Du kan även prova lättbetongsskruv, drar som tusan i lättbetong.
aweste00: OK, tack för svaren. Men min svåger tänkte nog mest på att det binder fukt som kan frostspränga teglet. Kanske inte fara?
Sassie: Köpte mitt parasoll med vev på rusta. Jag tycker att det är mycket lätt att få upp. Betydligt lättare än ett sådant man måste trycka upp. Annars får du väl åka och testa ett gäng
cust3000: Här kommer några bilder på slutresultatet. Lite markarbete kvarstår dock.. [bild] [bild] [bild] [bild] Tack alla för tips och råd. Resultatet är till stor del av alla tips och råd jag fått av er!
Snabeln: Kommer behöva 1 st terassmarkis, 3 m bred, samt 1 st vanlig hederlig fönstermarkis på ca 1.5m. Vill även ha hjälp med montering. Finns ju en uppsjö av butiker, oroligt svårt att veta vilka man skall kontakta. Markis.se verkade seriösa. tror som skulle ha ca 20 000 för terassmarkisen.
tmpolice: Det beror lite på vad du kallar löddra? Tvättade trallen förra helgen och spolade då upprepade gånger med vattenslang (gillar inte högtryck på trall och har inget specialmunnstycke). Har ni spolat av ordentligt så har ni. Man kan ju ta en gummiskrapa och dra av vatten för att spola ytterligare en gång om det är så. Med en skaplig borste eller tryck med högtrycken så är kan det
permagnuso: Skruven har kommit och det blev nya skruvdragare också. [bild]
Elishwa Gilyana: [citat] Tack, nej det blir inte så mycket . Men undrar om de lånar ut släp? Jag menr om man får låna gratis ?
Rickie: Blev markduk, hade redan det hemma. kommer nog bli bra