personstarthumb-up

Krav på hantverkare efter sned altan?

21k läst  72 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag skriver i förhoppning om kloka råd, vi har under hösten anlitat en byggfirma för att bygga en pool och tillhörande altan. Altanen som poolen är en del av är inkl. pool (6x3=18 m2) cirka 105 m2 och ligger i anslutning till huset. Bygget är nu färdigt och altanen är sned, förmodligen är det så att poolen inte byggdes helt rak i förhållande till huset och detta medförde i sin tur att altanen blev sned, det är samma företag som byggt både pool och altan, det skiljer ungefär 20-30 cm på 14 meter. En stor trappa (3m bred) leder ner till altanen som ligger 70cm längre ner är byggd i liv med huset vilket gör att det är ganska tydligt att det är snett, både utmed väggen och trappan. Att göra om är inget alternativ varken för mig eller byggfirma tror jag. Jag har inte påtalat detta för byggfirma ännu och skulle vilja ha tips på vad man kan kräva för kompensation?

2. F
    Medlem · Nivå 9
    Menar du att det skiljer 20-30cm mellan högsta och lägsta punkt på altanen? En altan är alltid en altan så nån enstaka cm kast kan man kanske godkänna men 20-30? Kräv att dom åtgärdar det genast.

3. T
    Medlem · Nivå 7
    20-30 cm?
    En amatör bygger ju rakare med bara ögonmått utan vare sig laser eller vattenpass!

Björk82 gillar
  4. T
    Medlem · Nivå 6
    30cm på en altan?!? Blir bra pulkbacke i vinter.

5. L
    Medlem · Nivå 18
    Att en altan lutar lite är bara bra , kanske 3 cm på 5 meter så att vatten inte stannar kvar på trallen , men i den digniteten så skulle nog även jag gå taket , har du betalt ?
    Solklart ett entrenadfel

6. A
    Medlem · Nivå 10
    Är det verkligen nivåskillnad TS menar? Jag läser det som att hus och pool inte är parallella med en skillnad på 20-30 cm

7. S
    Medlem Nivå 2
    Förlåt, jag var otydlig, den lutar alltså inte, utan är sned på det horisontell planet...
    Ritning:
    Skärmavbild 2017-10-10 kl. 21.04.58.png
    Resultat:
    Skärmavbild 2017-10-10 kl. 21.05.28.png

8. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Är det 30 cm så är ju typ gratis knappt tillräckligt hade stört mej på det varje dag tills den rivits tyvärr men alla är ju olika
    Gör om gör rätt

9. S
    Medlem Nivå 2
    Förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att det bara är att släppa det och inte kräva någon ersättning? Vad menar du med gör om gör rätt?

10. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Jag menar att jag hade oavsett ersättning aldrig accepterat ett mätfel på 30 cm om det nu är så illa så hade dom fått riva den sen hade jag anlitat någon som ägde en tumstock

11. S
    Medlem Nivå 2
    Jag är inte säker på att jag skulle mäkta med att göra om allt från början igen, men jag känner väl att jag har lite svårt att bara släppa detta, vi har ändå plöjt ner närmare 500' i pool och ny altan, men vad kan man rimligen begära som ersättning?

12. S
    Medlem Nivå 2
    9EE8AD91-BB00-4383-A087-D7F8F53053FB.jpeg 5721E2C5-690B-43F4-8FD8-B93A45D35B70.jpeg A788846B-4FB2-4A07-905B-D69CBB7BA6D7.jpeg Så här ser det ut...

13. GoForIt
    Medlem · Nivå 12
    Så grundproblemet är att poolen också ligger lite snett i förhållande till husets fasad?

14. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    För egen del hade jag inte kunnat ha det så men jag blir ju irriterad på att frun ställer bilen åt fel håll så kan du leva med det mot kompensation så går det nog förhandla om det

15. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Märkte inte hantverkarna att det var snett, när de började bygga altanen?:surprised:
    Nu verkar det som att polen kommit snett mot huset och altanen byggts utifrån den, men nog borde de stannat upp och frågat er och inte bara fortsätta att bygga. Därför anser jag att det enda rätta är att göra om, göra rätt.

hus520 gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: