D
Dcaprio: Skrev fel på taket, det är inte kanalplast utan vanlig räfflad
6 svar · 3,9k läst
RoyMunson
RoyMunson: Tack för kommentarerna. Jag går nog upp i dimensioner på både trall och reglar för att slippa gräva och plinta upp en till bärlina.
9 svar · 2,3k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ska det se ut ungefär som på bilden, så hade jag monterat både över- och underbleck.
3 svar · 2,6k läst
·
Maria B
Maria B: [citat] Använd PLUS-beslag. Jag ville också ha allt i nivå och PLUS-beslagen funkade för mig. Jag har lagt upp bild på min pergola, titta gärna!
11 svar · 18,5k läst
·
R
roli: [citat] Lycka till.....
9 svar · 2,1k läst
·
L
Liteavvarje: Eller en grov rundstav ( stock eller liknade 100 mm som du har segelduken rullad på ) ett snöre ett par varv runt , dra i det rullen snurrar , kan behövas ett par pinnar till i takdelen för att inte hängs ned för mycket , en del restauranger har så , kanske finns någon i närheten hos dig att titta på hur det ser ut , på vintern lägger du upp flera bräder tätt och rullar ut , och har
2 svar · 3,0k läst
·
offlarjon
offlarjon: [citat] Tror det lutar lite åt att jag faktiskt gör likadant, lite med tanke på att det är såpass litet avstånd det handlar om. Vad använde du för verktyg för att bocka ut plåten?
10 svar · 5,1k läst
·
S
senmathal: Som tur är sitter det redan snörasskydd där för att skydda hängrännorna. /Mats
7 svar · 1,5k läst
·
Mazen
Mazen: Ställ ändträt i imp olja så det inte suger ev fukt så ska det inte vara några problem. Och lägg förslagsvis en radda med sten runt för att minska verkan från tex gräsmattan.
3 svar · 2,0k läst
fremax
fremax: Glipa mot vägg löser du med plåt. Beror på hur stor glipan blir och taklutning. Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 725 läst
GoForIt
GoForIt: Kör du med 28x120 trall, så fungerar 2,5 bredd (30cm) bra som plansteg. Och 45x145mm + 28 mm ger bra steghöjd. Sedan får du anpassa lokalt efter förutsättningarna.
3 svar · 10,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Jepp!
3 svar · 13,8k läst
·
P
petersson79: När vi la 120x28 förra året la vi kloss an så mycket det bara gick. När det varit torrt ett tag så är det säkert springor på 1 cm på vissa ställen. Men så regnar det så blir det tätt igen...
2 svar · 4,4k läst
A
Arne999: Ok tryckt virke i grunden alltså.... men jag förstår fortfarande inte hur detta kan vara OK då man bygger in detta virke? Om ja skulle bygga en stuga på plint tex så hade det la inte varit ok att använda tryckt virke i grunden?
9 svar · 10,3k läst
H
Helena Christensen: Hur gick det för dig med detta projekt? Vi funderar nämligen på att göra ett utekök med en vedspis. Det är därför intressant att höra hur det gick för dig och om du har några tips. Hälsningar Helena
3 svar · 12,5k läst
fremax
fremax: [citat] Vilken stad bor du i? Kontakta närmaste glasmästare så löser det sig. Med vänlig hälsning, fremax
17 svar · 16,5k läst
·
L
Liteavvarje: Ta ur till hälften och sätt en vagnsbult igenom med stor fyrkantsbricka på muttersidan , blir bra starkt
1 svar · 1,6k läst
clain
clain: [citat] Tackar för svar och länk! Tjusigt bygge du hade genomfört och helt grym utsikt verkade det vara!!! Det är just bärlinan jag har problem att bli av med, söker alltså en vettig lösning där regelverket flyger ca 50cm utanför bärlinorna på bägge sidor... Så att jag slipper se bärlinan och dess ändträ och sedan kan fylla upp under altan med sten typ som här på vår farstu...
4 svar · 3,9k läst
F
fsn: [citat] Nix. Du kan komma och kolla på min altan om du vill. Jag har troligtvis en medelhöjd på 35cm räknat från husets fasad och altanen är på sina ställen långt över två meter och den tillbyggda nya altanen ligger på ca 1,5m och det var inget snack om att det var bygglovspliktigt även om jag försökte med allt....
11 svar · 4,6k läst
R
RoBo: Det är mer kärnvirke i dom rödaktiga. Ja det jämnar ut sig med tiden.
1 svar · 1,9k läst
·
niklasn
niklasn: Fasaden är gjord av spontad 22x95, och är fäst i ett par glasfiberringar som jag fick från leverantören.
23 svar · 20,0k läst
·
S
Stefan1972: Den exponerade ytan på trät är ju desto större så det lär nog torka mer utåt än det tränger in fukt i väggen........
6 svar · 3,1k läst
·
L
Liteavvarje: En sak ni ska tänka på , har sett ett flertal olika av dessa i trallen , dom kommer att lysa rakt upp i himlen och inte ge något ljus som ni har användning av , kan vara lite av mys kanske , men finns en nackdel , dom kommer även att bli lite elaka mot ögonen när ni är i närheten av , ljusvinkeln , alla led är elaka oavsett den utformning som finns , sedan är nog priset lite
1 svar · 1,6k läst
L
Liteavvarje: Ja det är inte många gängor nere med dom grovlekarna på bulten , Kan du bygga på med en regel i mellan sko och bärlina , så går det bra
1 svar · 1,2k läst
S
Smart VVS: Jag har justerat fästena längst ut på aluminiumramen där duken är fäst och med armarnas fästpunkter antar jag att du menar dom på bilderna in mot väggen, dom är det samma mått på från ytterkanten , Hade det hjälpt och flytta in dom kanske eller ut?
3 svar · 8,4k läst
·
R
RoBo: Jag tycker inte det är bra. Skruvat för djupt samt för nära ändskarverna. Slarvigt lagt i gersågen därför glipar skarverna. Men däremot finns det ingen anledning att förvänta sig att hantverkare skall förborra, då blir det nog dyrt.
9 svar · 9,7k läst
·
D
Daniel 109: På snittytorna tycker jag det ser ut som att virket var i bra skick. Frågan är om regelverket, som legat i fukten är av sämre kvalitet.
1 svar · 2,6k läst
·
AXS
AXS: Ta ett foto och lägg upp så kan vi nog svara på det.
3 svar · 1,4k läst
L
Liteavvarje: På annan tråd så befarades det kondens på den undre taket
3 svar · 2,0k läst
ZNK
ZNK: ...om plattan är helt plan och lägger 28x120 har du 12 mm kvar, har så mot min atlandörr och på den tiden fanns inga ribbor ell dyl så jag längdklyvde ribbor, cc 60 och la trall på, funkade. Ett trix bara är att hitta kort nog skruv... Håller med dörr med nedsänkt golv ser lite so so ut
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.