Vi har en altan ovan mark, ca 1,5m uppskattningsvis. Nederdelen av altanen är inbyggd med liggande brädor med 2-3 cm springa mellan varje och en glugg på en sidan så man kommer in under. I somras upptäckte jag att marken under, blandning utav sand och jord, är totalt dyngsur. Det är så blött så altangolvet har börjat mögla på undersidan och det finns en hel del rötskador. Nu undrar jag om det kan var en ide att lägga ut sån markplast därunder för att skydda altanen och förhindra att det blir så på nästa när vi bygger ny? Jag vet inte om det spelar någon roll men den delen angränsar mot våran källare där vi har garage, som visar på smärre fuktskador på den väggen? Eller ska man försöka öka luftflödet därunder? det står även en pool och ett spabad "under" altanen så det finns inte jättemycket plats där.

L
Mycket vatten kommer från någonstans , innan du gör något måste du utröna varifrån ,
Är det en läcka , får du fylla på poolen ??
Om altan ligger i dagen och regnet går ner under , är marken under lutande mot grunden
så är det fel , all mark ska luta ut från vägg , lägger du plast under måste du se till att allt vatten som kommer på den , kan försvinna bort från huset , annars mera blöta i din källarvägg .
Och öppna upp , helst helt på sidorna , så luften kommer in med vinden och torkar upp
Stuprör ut i naturen vid huset fixar våta grunder

Inget läckage, poolen är tömd och spabad är ok. Stuprör går ner i backen så inte från dom heller.. Lutningen kan man nog ta och titta på, är relativ nyinflyttade så annat har gått före men börjar redan planera till våren Vi har även tänkt just att man ska öppna upp mer på sidorna, även fast det inte är så snyggt. Jag upplever att det är en kombination av regnvatten, markfukt och dålig ventilation som är boven och jag vill inte göra det värre, därför jag är lite tveksam om plasten...?

L
Hur är det med dräneringen , har FD ägare gjort något
Är det plant under och någon uppförsbacke i naturen med berg under så kan det komma ner mot huset på ett bra sätt , vatten följer berg .
Rören i mark från stupen OK inget ni vet förstås , svårt att se från ovan men hoppas OK
Sen det med plast , den måste ligga som ett mindre U under och luta ut från husdel , annars flera hundra liter mot grunden

Dränering var längesen det gjordes så den ska vi titta över inom snar framtid. Huset står på hyfsat plan grästomt, tror det är mkt lera i marken, även gräsmattan är ganska mjuk. Ev dolda sten/bergsknallar vet jag inget om men inget som syns ovan mark. Tomten sluttar från huset men eftersom dom ställt dit en pool och spa är marken närmast huset tillplanad. Men marken är blöt längst bort under altanen vilket är ca 7 m och där borta ska väl inte dräneringen ha så mkt med saken att göra? Hur menar du med ett mindre u?

L
Om du lägger ut en plast , ska du först se till att det blir lite uppförsbacken mot huset och ytterkant altan , har hjälpt frugan att sträcka lakan , ni tar i hörnen och håller upp , då blir det mage neråt och öppet på kortändarna , och ena kortändan ska helst vara på lågsidan , allt vatten kommer att rinn åt ett håll , då gäller det att hitta en stor plast eller göra något så plasten är hel under

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.