Altan & Uteplats
Liteavvarje: På annan tråd så befarades det kondens på den undre taket
ZNK: ...om plattan är helt plan och lägger 28x120 har du 12 mm kvar, har så mot min atlandörr och på den tiden fanns inga ribbor ell dyl så jag längdklyvde ribbor, cc 60 och la trall på, funkade. Ett trix bara är att hitta kort nog skruv... Håller med dörr med nedsänkt golv ser lite so so ut
MickeMitt: Skall börja med det andra mindre taket där det skall ligga korrugerad plasttak på. Dock så är det lågt där ute så hammarbandet?, om det nu heter så, säger själv främre bärlina, tar i huvudet, eller snarare reglerna fram till den tar i längst ut. Så jag skulle behöva ha något smalare men ändå starkt som substitut. Är det någon alu profil som gäller i sådana fall. Ifall det
harry73: Med en hävstång under trallen får man kanske plats med ordentlig domkraft, eller så går det med handkraft, men dit förslag kan också funka. testa och så vet du :)
Knetha: [citat] Jo, det tänkte jag också men "gick igång" på 'Enligt riksdagen bör överväganden i denna fråga även avse möjligheten att också ta bort anmälningsplikten för vissa bygglovs befriade åtgärder.'
Liteavvarje: [citat] Ingenting , under altaner dör allt grönt , ingen sol eller ljus växer inget , men klart vill du lägga något , så lägg svart plast , men gärna då med lut ut från huset , vatten samlas på plasten , kan inte rinna ner i jorden , det är lite överkurs med att gräva upp mattan
Mano_Lito: [citat] STORT Tack för All hjälp ! Verkligen uppskattat.
Lexington: Jag handslipade med 240 våtslippapper från biltema, la kanske 30 min på det, blev slät som en barnrumpa :) Dock har jag skivan inomhus, och behandlade bara med stensåpa. https://www.byggahus.se/forum/threads/baenkskiva-i-betong-vibrera-och-behandla.296782/
maah: Hur är den befintliga konstruerad? Ett sätt är att lägga den på trädgårdsplattor av betong. Det är då istället för en plint. Hur långt du kan ha mellan varje plint avgörs av dimensionen på bärlinan. Om det är 2 meter som det ska byggas ut så hade jag haft 2 plintar/plattor som stöd under varje bärlina.
holmberg87: Då missförstod jag nog lite eller så var det lite för enkelt. Släng dit en regel till om det bara är att lägga dit en, men det kommer gå bra ändå. Men jag vet själv hur man är och kan bli lite för noga med cc.
Tomba6: Lång tid har gått, men blev det ett Bauhaus-köp? Nån annan som har erfarenhet?
Karl_Pedal: [citat] Det låter lovande. Kan nog få bli denna lösning.
zsimpey: om du inte gör det ordentligt nu kommer det aldrig bli gjort.
Byggtankar123: [citat] Tack, tror vi kör på brafabs plattor, 25kg/st
Kane: Kör på bärlina 45x170 i mitten med 6 plintar (bärlinan placerad 2.5 m från väggen). Du behöver dock 45x170 som golvbjälkar med de avstånden mellan bärlinorna.
MickeMitt: Det kändes som det skulle vara så ja med tanke på sprickbildning. Tack för svaret.
offlarjon: [citat] Supersnyggt! Tjusigt även med altanräckena, att de ramar in endast delar av däcket (y)
senmathal: Jag har grävt ner till berget på den yttre plintraden, tre plintar, och borrat ner två 10 mm armeringsjärn i varje. Invid husväggen var det lite svårare då det var ganska djupt ner till berget där. Men det ligger däremot sten i varierande storlek ovanpå berget med blandat jord och sand runt stenarna Vet inte om det var rätt eller fel men jag grävde ner en bit och sedan borstade jag
Fel av Åke: Valet av att ha stolpskon/plintjärnen beror på att man lättare ska kunna justera stolpen och därmed få hela bärlinan i lod/vinkel. Om du vänder den åt andra hållet krävs mycket större noggrannhet när du gräver ner plinten, och det är ofta svårare och mer tidskrävande.
prototypen: Och med lite snö och is emellan så slirar mattan och det gör skorna också när du ska dra manuellt. Förstår inte att styrstålen skulle hugga, utveckla. Protte
basseman: Går det att sätta vinkeljärn/konsol under bärlinan för att bära upp bärlinan? På så sätt kan bärlinan ha olika avsånd till grunden. Jag har en jämn källarvägg men jag har satt en plintrad utanför väggen. Detta pga jag vill undvika krafter från bultarna i väggen och risk för sprickbildning
gaston12: Johan, har du bilder på din mur att visa? Vad fick du betala för byggtimmret? Ändträt bör väl helst behandlas eller ha en täckbräda. Grundolja och sedan täckande färg kanske. Går själv i tankar om att bygga denna typ av stödmur.
magda136: inte nog med att det är ett evighetslång projekt att tvätta, skrapa, slipa och grundmåla. nejdå, nu när första strykningen med "riktiga" färgen är gjord så dyker nästa utmaning upp. Det känns liksom lite svagt kladdigt, kanske som en vaxartad yta på färgen. Beckers alkydfärg Utevit 1 (köp för två år sedan och stått i uppvärmt garage i väntan på rätt tillfälle), vi har
abel48: Jo de gick men de va mest om att de borde räcka med cc80. ..när man har råspont åxå. Är ju många som kör cc120 åxå. Tänkte mest att man sparar en tusing på cc80 istället för cc60. Mvh Anders