1 821 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Altan/Grillveranda uppe i ett träd?
Har blivit anmodad att ta ner en gigantisk gran (som växer på tomten, men nära järnväg).
Eftersom man får fin utsikt några meter upp, så väcktes tanken på att låta kapa granen typ 5m upp och göra en veranda där. Kanske med tak, kanske med en del utan tak (soldäck). Eftersom tonåren var rätt många år sedan överväger jag en stadig trappa upp i stället för något stege-liknande.Grillen och stol/bord ska rymmas. Men kanske också ett vindskydd /ir-värme för att klara vårt klimat. Samtidigt kan man ju inte kraga ut alltförmycket - blir både svårt tekniskt och risk för fult schabrak. Boken "the treehouse book" innehåller mycket matnyttigt, men är mer hus/koja-inriktad.
Efterlyser exempel, tips och praktiska byggråd kring att bygga på "hög-stubbe",
men gärna också förslag på yteffektiv grill-veranda.
Eftersom man får fin utsikt några meter upp, så väcktes tanken på att låta kapa granen typ 5m upp och göra en veranda där. Kanske med tak, kanske med en del utan tak (soldäck). Eftersom tonåren var rätt många år sedan överväger jag en stadig trappa upp i stället för något stege-liknande.Grillen och stol/bord ska rymmas. Men kanske också ett vindskydd /ir-värme för att klara vårt klimat. Samtidigt kan man ju inte kraga ut alltförmycket - blir både svårt tekniskt och risk för fult schabrak. Boken "the treehouse book" innehåller mycket matnyttigt, men är mer hus/koja-inriktad.
Efterlyser exempel, tips och praktiska byggråd kring att bygga på "hög-stubbe",
men gärna också förslag på yteffektiv grill-veranda.
Jo men jag har inte nån förväntan på längre hållbarhet än 10-15 år. Man vill nog iaf byta trall o dyl om man är 5m upp. Och en 80cm stubbe i en hyggligt torr sluttning håller lätt den tiden. Så bomba på med positivt hållna ideer!L Liteavvarje skrev:
Klicka här för att svara