Du behöver inte tro på det. Det bara är så.
Det kan tyckas märkligt men ibland är inte verkligheten för företagare logisk.

Redigerat:
KitchenDesign skrev:
Om du inte lyckas förhandla till dig minst motsvarande priser som hantverkare, än som privatperson, har du kanske lite att fundera över ;)

På den punkten har mitt liv som företagare då aldrig varit särskilt ologisk, det måste jag ändå säga.

KitchenDesign skrev:
Det är väl enkelt att kolla om du som företagare eller kunden har bäst inköpspris och utifrån det så fixar ni ett upplägg som är mest förmånligt för både dig och kunden. Om du nu råkar ha sämre villkor än kunden hos leverantören så är det så klart lite knepigt och en diskussion du får ta, men räkna inte med att kunden tycker att det är OK att materialet är så mycket dyrare efter påslag än vad kunden betalar när den köper det själv.

Så har du som företagare betydligt sämre rabatt än en "vanlig" kund så är det nog dags att se över upplägget om du vill ta ut en viss procent för materialet och kunden ska bli nöjd.

Redigerat:
Att privatpersoner utan byggkontrakt hos återförsäljare för byggnadsmaterial betalar mindre än vad jag som "byggare" betalar är en total felaktighet.
I tidigare trådar har det redan avhandlats om huruvida man kan komma billigare undan som privatperson om man vill inhandla större mängder byggmaterial.
Om man som privatperson avser att utföra större renoveringar går man helt enkelt till olika återförsäljare med sin planering, visar vad man har tänkt göra, frågar dem om vad man kan få för pris på allt samt hemskickat, lämna detta hos minst 3 olika i närområdet, nu har jag förvisso endast 2 olika i mitt närområde men jag har ett bra kontrakt hos Hedin´s samt att jag inhandlar mindre kompletteringar hos byggmax, samma kvalité men billigare hemskickat från Hedin´s än vad jag hämtar det hos byggmax, alla kan göra så, det är bara att fråga. Det enda som krävs är att du skall handla för en viss summa per år för att du inte skall behöva omförhandla ditt "kontrakt". Nu har jag förvisso lite halvbra avtal, ibland lite bättre än de anställda, vilket kan ställa till problem för de som gett mig avtalet.

Betänk att det kostar en byggare att beställa hem material till en privatperson, den kostnaden/tiden betalas av beställaren om nu inte beställaren har ansvaret för att ordna hem materialet själv, då bör "kunden" veta vad han skall beställa hem och i tillräckliga mängder, inget konstigt om man har gått grundskola i Sverige att räkna ut vad som behövs, räknar kunden fel och tar hem för lite material blir det gnäll på kunden om "byggaren" sitter och drar timmar i väntan på att kompletterande material kommer.

Jag har aldrig lagt på något för material annat än förbrukningsmaterial så som specialsågblad, vissa klingor som krävs för en specifik kund, efter att informerat kunden som har haft valet att betala hela kostnaden och behålla materialet eller betalat en del och låta mig behålla det som jag med stor säkerhet kommer att använda iaf någon mera gång i livet.

Nej! Ingen byggare har så dåliga avtal med någon återförsäljare att det blir dyrare att låta "byggaren" inhandla allt.
Sedan kan man inte jämföra priserna med nätförsäljning, klart att man skall använda nätpriser som en vägledning men det är vad entreprenören köper materialet för som kunden skall faktureras utifrån, för det mesta.

Om jag köper ett parti ek och sågar upp lister själv som håller minst samma kvalité som de bästa på marknaden fakturerar jag vad som är efter ett snittpris hos lokala företag, inget annat.

Nu skrev jag vad en privatperson kan göra för att komma billigare undan med byggmaterial, vad tror ni att vi som byggare har? Sämre avtal? Tror inte det!

P-A

Solari, kan du berätta hur det gått??

så tråkigt när man inte får höra hur det sen slutade.

Johnsvi skrev:
Jag tycker inte priset är orimligt. Har byggd många altaner på runt 100 m2 och materialkostnaden hamnar ofta runt 45-50 000. Det är dyrt att bygga :rolleyes:
Får inte ihop hur du tänker, du säger själv att materialkostnaden för 100 m2 är runt 45-50, vilket jag också håller med om....men eftersom TS bygger 140 m2 så borde det enligt dina beräkningar bli cirka 60000-65000 i material vilket också är det priset som är aktuellt.

Många här verkar bara räkna pris på virket, men inte tänkt på plintar, balkskor, ev geoduk.

Redigerat:
Marre666 Marre666 skrev:
Får inte ihop hur du tänker, du säger själv att materialkostnaden för 100 m2 är runt 45-50, vilket jag också håller med om....men eftersom TS bygger 140 m2 så borde det enligt dina beräkningar bli cirka 60000-65000 i material vilket också är det priset som är aktuellt.

Många här verkar bara räkna pris på virket, men inte tänkt på plintar, balkskor, ev geoduk.
Det var exakt därför jag skrev att priset inte är orimligt.

Vi byggde en på strax över 120 kvadrat i somras, ungefär samma komplexitet som din (kanske aningen mer pill på grund av stolpar och sluttande mark), med samma däck och 220 mm reglar, på skruvplintar. Vi rev själv den gamla. Rostfri skruv (A4).

Vår nota hamnade på ungefär 73 kkr, arbete och allt, med kvitto på allt material (Byggmax, med lite skruvplintar från Jula för att det tog slut på Byggmax).

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.