Altan, dold skada

14k läst  63 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Köpte förra året ett "nyrenoverat" radhus. Nu på våren har vi märkt av en unken doft på framsidan där det ligger ca 30-40 kvadrat trall.
    Eftersom vi redan är igång med renovering av taket på garaget så passade jag på att sätta kobenet i altanen när jag ändå var igång. Visar sig att den nya trallen (trall och panel på garaget var nygjort för ca 2-3 år sedan) ligger skruvad rakt på en gammal trall vilket gjort att trallen ser ok ut ovanifrån men den gamla trallen under var helt genomrutten.

När vi tittade på huset så syntes vissa brister, bla i panelen och tak på garage. Dock var detta i slutet på september och den unkna doften var inget vi kände när det var kallare och torrare ute. Och trallen såg ok ut

Nu till min fundering. Är detta något man kan räkna som dolt fel?
    Trallen som låg underst är så pass fuktskadad att detta omöjligt kan ha uppstått sen vi köpte och förra ägaren bör ha noterat doften när det varit varmt ute.

2. S
    Husägare · Nivå 5
    Fy vilka klåpare. Hur tänker folk egentligen?

3. H
    Medlem · Nivå 11
    Borde kunna klassas som sålt fel. Frågan är hur långt det är rimligt att dra det rättsligt. Jag skulle kontakta tidigare ägare, kanske ni kan komma överens? Jag skulle inte låta klåparen göra om arbetet och jag skulle heller inte dra det till domstol.

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Nej bygga nytt det gör jag bäst själv. Det är bara det tråkiga i att behöva riva upp det som såldes som "nyrenoverat"

Redigerat 27 maj 10:47
  5. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ge förra ägaren förslaget att betala för materialet och gör om det själv kanske?

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Haha har aldrig sett nå liknande.
    Men ett trädäck är inte mycket värt så gör nån "fuling" och påpeka för tidigare ägaren men vägrar den gå vidare själv

• Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 9
    Är inte dolt fel skulle jag säga... det går ju upptäcka. Så kan man inte göra. Riv upp allt och gör rätt. Är reglarna ok kan du ju
    Lägga trallen på dem.

8. G
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle misstänka att det inte är värt att driva vidare, men du kan ju alltid höra av dig till säljaren och hoppas att hen vill stå för någon del.

Undersökningsplikten är långtgående, när vi besiktade vårt hus så skrev besiktningsmannen ner att närmare undersökning krävdes på en del ställen, och det kunde så fall vara att såga hål i vägg/tak för att undersöka hur det såg ut i det "dolda". Jag undrade om det verkligen kunde stämma, och då sa han att det finns indikationer på problem som man kan se, och då får man räkna med att göra en djupare undersökning, så om ni såg något misstänkt med panelen och taket så kan det betyda att ni även är tvungna att ta ner någon panelbräda för att kolla hur det såg ut under.

/Magnus

9. M
    Medlem Nivå 3
    Uteplatser,trädäck osv ”ingår” inte i fastigheten du köper.
    Anticimex tex besiktar inte ens uterummet när jag sålde sist pga det inte ingår i fastigheten.

Så att försöka få det som dolt fel tror jag blir väldigt svårt.

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 4
    Utan tvekan dolt fel. Finns inget krav att besiktningsman/ni skulle plocka loss trall för att kolla under eftersom det normalt inte är en riskkonstruktion baserat på trallens skick. Om inte säljarna angett att reglarna och grunden är mycket äldre än trallen för det skulle antagligen förändra läget eftersom viss risk för problem då kan förväntas. Eftersom konstruktionen inte följer byggnorm så är det absolut rimligt att stämma för dolt fel.

Besiktningsmän gör om möjligt (och om säljarna godkänner det) hål för djupare besiktning i högriskkonstruktioner, typiskt en gammal vind utan inspektionslucka eller liknande men annars är det inget annat än okulär oförstörande besiktning som gäller.

Jag har själv nyligen gått igenom en tvist och vunnit mot säljare för ett dolt fel, eller snarare mot försäkringsbolaget där säljarna hade dolt fel försäkring. En relativt smidig process trots allt. Men, det kräver en formell skaderapport utförd av besiktningsman eller liknande så handlar det om småsummor som i ert fall så lönar det sig knappt.
    Tänk också på att det inte är era kostnader ni har chans att få ersättning för utan värdet av det ni trodde var nuvarande skick, dvs ett antal år gammal trall=inte mycket alls.

Men det kostar inget att ta första steget som alltid är att helt enkelt kräva säljarna på ersättning och se vad dom svarar, inte säkert det behöver gå längre om dom är vettiga.

11. M
    Medlem Nivå 7
    Ska man skratta eller gråta? :oops:

12. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Det var bland det värdelösaste jag har sett! Tror tyvärr inte att du har mycket att hämta oavsett om du har rätt eller inte, trädäck är billigt. Surt, men nu kan du bygga det precis som du vill ha det!

• Laddar…
  13. erkka
    Husägare Nivå 5
    Fy... klart du ska ringa upp säljaren och försöka få nån ersättning.
    Om inte så iaf för att påvisa vilken klåpare hen är.

• Laddar…
  14. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Jag fattar bara inte varför man gjorde så, det måste ju varit nästan lika enkelt att riva det gamla och lägga det nya på reglarna ? eller är dom också i dåligt skick ?

• Laddar…
  15. H
    Medlem Nivå 1
    Så du menar att alla fel som går att upptäcka inte kan vara dolda fel? Alla fel går att upptäcka, så alltså finns ingenting som heter dolda fel?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: