N
Nickesågen: [citat] Tror du krånglar till allt. Hur stor altan pratar vi? 100-200kvm? Hur lång bärlina blir det? 10-12m??
5 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Här hittar du en artikel om olika träslag till en uteplats/altan. https://www.byggahus.se/forum/threads/traeslag-till-altan-eller-traedaeck.364854/
10 svar · 3,8k läst
Hedenhö
Hedenhö: [citat] 27,5×2=55 180-55=125 Alltså blir den geringen en vinkel på 125° [citat]
10 svar · 16,8k läst
·
Sharky58
Sharky58: Jag har själv bl a använt mig av denna kalkylator för att få ett hum om vart man hamnar: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/ Matar jag in din mått på övre altanen så landar jag på yttre bärlina på 56x225 Limträ och golvreglar på 45x170 C14 ( som dock utnyttjas till max och ger 12mm deformation så kanske 45x170 C24 eller 45x195 krävs om man
1 svar · 2,3k läst
·
L
Lenza: Jag anser att det blir för mycket belastning på däcken genom att endast regla upp och ha trappen på två stödpunkter dvs övre och nedre däcket. Risken är väl att det ger sig efter några år och börjar se risigt ut. Om man istället gräver ur något i sluttningen och bygger en gjutform skulle en trappa kunna åstadkommas med ordentligt trappräcke på båda sidorna. Det känns mycket
3 svar · 2,6k läst
·
F
fb35523: Kanalplast blir kanon. För att slippa smuts i kanalerna kanske du skulle sätta skivor med kanalerna vertikalt och täta upptill. Nertill bör du använda en tejp som är som myggnät i mitten så får kanalerna luftningsmöjlighet. Det brukar finnas med när man köper kanalplasttak. Vill du ha det riktigt proffsigt uppsatt använder du de aluminiumprofiler som säljs till uterum eller så
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Har en släkting med en markis som sköter sig själv, när solen skiner går den ut, när det blir mulet eller kväll går den in och sen finns det avkänning för stark blåst då den också går in. Men det är lite störigt när man är där och det är växlande molnighet ;)
8 svar · 7,0k läst
·
yonna
yonna: TS kan täcka pergolan med markistak. Så har jag gjort på ca 20 kvm och detta tas ju bort under vintern.
4 svar · 5,7k läst
·
G
gullegrizen: Den korrekta benämningen är ”ÄTA-arbete” där de tre första bokstäverna står för: Ändring Tillägg Avgående Just den sista bokstaven glöms ofta bort och misstolkas för att betyda ”Arbete”, särskilt av den som utför arbetet, då man sällan vill få en minskad omfattning som ger avdrag på priset.
2 svar · 1,5k läst
J
Jotsat: [citat] Vafan. De får väl göra det på sin sida om ni tillåter det. Om inte får de väl bara flytta till ett hus där de inte har insyn. Vilka människor det finns. Du behöver absolut inte göra någonting, varken moraliskt och definitivt inte juridiskt
14 svar · 10,0k läst
Raka
Raka: Skura med gulsåpa en gång om året.
1 svar · 2,3k läst
N
Narmina: Tack så mycket för alla svar! Så glad jag blir för all hjälp! Då provar jag en runda med det ni rekommenderade och får se hur det blir:)
11 svar · 2,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vill du ha nått snyggt så kolla Tipi
1 svar · 6,9k läst
·
F
Fundersam99: Hittade du någon leverantör?
1 svar · 2,1k läst
Jakob Andersson
Jakob Andersson: [citat] OK är det så det ligger till. Tackar
10 svar · 3,2k läst
·
J
Jotsat: 1000mm från dörr till mark blir väl 600-800mm mellan dörr till färdig trall? Du kan ju enkelt bygga "ramar" av 45x170mm och ställa på trallen. 700/170 blir 4-5 lager, dvs 4-5 trappsteg. Det blir mycket fina trappor av sådana och ger med fördel i trycket av "plattform" och inte "trappa". Se tråden om prästgården så ser du hur han reglage upp mellan .de olika avsatserna Då behöver du
2 svar · 2,1k läst
J
Jotsat: Jag skulle fräsa/jacka ur lite. Kan ju bli snyggare också få järnen "fälls in". Eller sätta 3" och täcka med trallvirke av valfri bredd. Inte jätteovanligt att man gör så på grindstolpar, dvs sätter 45x95 i mitten och omsluter sätter 45x120 ut mot gatan och in mot gården. Ta en tur i grannskapet och kolla!
1 svar · 2,1k läst
John Martin B
John Martin B: Vi planerar att bygga en kallmurad sten i anslutning till en uteplats på vårt sommarställe på Öland. Vi söker efter någon som kan göra detta bra och snabbt. Alla tips emottages tacksamt.
0 svar · 2,7k läst
mexitegel
mexitegel: Om jag inte minns helt fel från andra trådar om vad som räknas som renovering eller rivning så varierar det mellan kommuner, från de som är mer praktiskt lagda till de som allmänt krånglar så man behöver behålla avsevärda delar för att det ska kvala in som renovering. För TS del så skulle det komplicera och fördyra omdräneringen vansinnigt mycket. Det vore bättre att sådana
5 svar · 3,1k läst
·
F
Fundersam99: Jag är också nyfiken på hur det gick
3 svar · 4,3k läst
·
O
OSTRUNE: Hej Skall lägga marksten. Idag är det paddad makadam som legat i ca 2år. Gräsplätten bredvid carporten skall jag rama in med mursten och höja upp till en rabatt. Närmast hus och l-stöd blir det dekorsten. Tänkte köra med bergkross 0/16 ca 10cm direkt på makadammen, padda och sedan flis 2/4 ca 3cm. Någon som har några tips eller invändningar? Borde jag t.ex. lägga markduk mellan
0 svar · 3,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Sett trådar på detta forum om materialet. Sök så hittar du nog. Jag vill minnas att de flesta var missnöjda i tråden jag läste. Kan ha handlat om nåt särskilt fabrikat.
1 svar · 1,7k läst
optimum
optimum: [citat] Spika gjorde man förr och jag skulle aldrig spika trall igen. Trät rör på sig och spikarna kommer upp och blir vidriga för bara fötter. 34x145 skulle jag aldrig använda annat än rostfri skruv av bra kvalitet, minst A2. Nära havet aldrig annat än A4 Dessutom med rätt längd då 34mm kräver 75mm skruv. Dold montering så får du kolla lämplig skruv. Dold montering så är väl
19 svar · 32,3k läst
John Vestberg
John Vestberg: Inser att jag inte postade något från mitt altanprojekt sedan förra hösten! :oops: Skämskudde... Nåväl, här kommer några bilder som visar det färdiga resultatet i alla fall! [bild] [bild] [bild]
172 svar · 56,6k läst
·
W
Wjarnil: Tack för länk, men jag tänker inte spola nån is. Det blir trall och sedan en skottplatta som läggs ovanpå.
2 svar · 9,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: De borde ha fabriksförsäljning som de flesta andra tillverkare. Ring och fråga anonymt
1 svar · 2,2k läst
M
Mikaeland: Ännu bättre idé, tur att någons Hjärnkontor fungerar!
15 svar · 7,6k läst
·
J
justusandersson: En konsollösning kan bli ganska snygg.
3 svar · 1,6k läst
Yakamoz
Yakamoz: Tack!
6 svar · 9,0k läst
·
Yakamoz
6 svar · 9,0k läst
·
kramfors
kramfors: [citat] Det där tycker jag ser bra ut. Tack för ett tydligt exempel! (y) Det ser ut som om du valt en liten mindre sten för upphöjningen. Upplever du att det känns osäkert att gå på när det är halt ute? Det känns som om jag ska försöka mig på att göra en upphöjning för åtminstone 3 av husets 5 ingångar.
21 svar · 7,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.