4 455 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Stockar till uteplatts
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag håller på att bygga en uteplatts med trall utanför bastun ute i min sommarstuga.
Kommunen tog för ett antal år sedan bort dom gamla lyktstolparna i trä ifrån gatan där jag bor.
Tanken är att jag ska ha stolparna runt kanten mot sjön som trallarna får stå på.
Min fundering är följande.
Är det någon som vet vad dom använde för typ av tryck impregnerings medel till dom där gamla stolparna och kan det vara farligt för till ex grundvatten med mera?
Går det att stänga in giftet i stockarna på något vis genom att behandla dom på något sätt?
Funderar på om tjära och linolja kan vara ett alternativ eller om det finns något annat lämpligt som man kan använda sig av.
Vill som sagt gärna ha kvar stockarna så att trallen kan vila mot något.
Men vill inte heller att det ska bli en allt för stor hälsofara.
Tack på för hand!
Kommunen tog för ett antal år sedan bort dom gamla lyktstolparna i trä ifrån gatan där jag bor.
Tanken är att jag ska ha stolparna runt kanten mot sjön som trallarna får stå på.
Min fundering är följande.
Är det någon som vet vad dom använde för typ av tryck impregnerings medel till dom där gamla stolparna och kan det vara farligt för till ex grundvatten med mera?
Går det att stänga in giftet i stockarna på något vis genom att behandla dom på något sätt?
Funderar på om tjära och linolja kan vara ett alternativ eller om det finns något annat lämpligt som man kan använda sig av.
Vill som sagt gärna ha kvar stockarna så att trallen kan vila mot något.
Men vill inte heller att det ska bli en allt för stor hälsofara.
Tack på för hand!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Är det verkligen ingen som vet hur man kan behandla stockarna så att man stänger inne giftet på ett smidigt sätt?
Misstänker starkt att man behandlade såna här äldre stockar med arsenik!
Misstänker starkt att man behandlade såna här äldre stockar med arsenik!
Skickar en tjejgissning.Tjära?
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag har penslat in dom med tjära och linolja.
Dom blev även vackrare i utseendet också sen luktar det gott!
Dom blev även vackrare i utseendet också sen luktar det gott!
Det med gift,är dom svarta frän början och gamla så kan det vara kreosotimpregnering ( mycket giftigt ) och inget bra att sitta på oavsett hur mycket dom behandlas, det finns flisor/stickor som kan komma i baken. Kreosot användes mycket förr till slipers och stolpar, numera förbjudet och ska hanteras som mycket stort riskavfall
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag har inte stocken att sitta på utan stocken ligger på marken runt om precis som folk har trädstockar runt blomrabatter på marken för att göra det fint.
Stocken är mycket gammal typ lyktstolpe färgen var grön.
Jag har sett andra på forumet som hållit på med såna där gamla stockar men jag kände att jag måste vara försiktig precis som du själv skrev så vill man inte få stickor på sig.
Hade tidigare fler stockar som jag planerade att göra nåt av men jag blev osäker så jag har gett bort nästan alla.
Nu tror jag inte att stockarna kan ha så mycket gift kvar i sig efter typ 60+ år som dom kan vara men att behandla dom med nåt för att stänga inne eventuella ämnen kan vara klokt!
Oftast så användes dessa stockar på lekparker och andra offentliga platser inte bara lyktstolpar.
Stocken är mycket gammal typ lyktstolpe färgen var grön.
Jag har sett andra på forumet som hållit på med såna där gamla stockar men jag kände att jag måste vara försiktig precis som du själv skrev så vill man inte få stickor på sig.
Hade tidigare fler stockar som jag planerade att göra nåt av men jag blev osäker så jag har gett bort nästan alla.
Nu tror jag inte att stockarna kan ha så mycket gift kvar i sig efter typ 60+ år som dom kan vara men att behandla dom med nåt för att stänga inne eventuella ämnen kan vara klokt!
Oftast så användes dessa stockar på lekparker och andra offentliga platser inte bara lyktstolpar.
Jepp men oavsett ålder så finns giftet kvar, vet inte om du sett, dom byter sliper och stolpar och läggs på hög , för dom vet inte riktigt vad dom ska göra med, klart dom håller länge men är inte bra för jord och växter, förgiftar jorden genom väta och urlakning.
Kan du hindra att någon sätter sig på dom, tveksamt. Det med att smörja med tjära/linolja eller annat heltäckande kan hjälpa upp lite., men inte jag vill ha dom runt något. Klart upp till var och en
Kan du hindra att någon sätter sig på dom, tveksamt. Det med att smörja med tjära/linolja eller annat heltäckande kan hjälpa upp lite., men inte jag vill ha dom runt något. Klart upp till var och en
Men skärp dig för bövelen! Det impregneras än idag med kreosot, och är alltså inte alls förbjudet! Sen är det väl inte helt nyttigt att slicka i sig stenkolstjäran, men används det som det är tänkt är det ingen fara för liv och lem!J jonaserik skrev:Det med gift,är dom svarta frän början och gamla så kan det vara kreosotimpregnering ( mycket giftigt ) och inget bra att sitta på oavsett hur mycket dom behandlas, det finns flisor/stickor som kan komma i baken. Kreosot användes mycket förr till slipers och stolpar, numera förbjudet och ska hanteras som mycket stort riskavfall
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Egentligen var det tänkt att jag skulle bygga bänkar och annat också av stockarna men jag slöt bort det då jag blev osäker på giftet.
Ja jag kan faktiskt hindra folk att sätta sig på stocken då ingen vill ramla ner i stenröset som är nedanför.
Ja jag kan faktiskt hindra folk att sätta sig på stocken då ingen vill ramla ner i stenröset som är nedanför.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
stockarna som jag har ligger där dom ligger huvudsaken ingen får för sig att såga i dom så spelar det nog inte så stor roll.
Dom lär nog ruttna upp en dag också även om det tar tid.
Dom lär nog ruttna upp en dag också även om det tar tid.
Klart upp till var och att ta åt sig av vad som sägs, men att komma med något som för bövelen är nog lite överkurs på, så det ska nog vara lite eko tillbaka för dig för bövelenF Fluxor skrev:
från april 2016 https://www.kemi.se/nyheter-fran-ke...-med-kreosot-far-fortsatta-anvandas-i-fem-ar/ samt här https://www.polarpumpen.se/avfuktare/fuktlexikon/kreosot
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Om du tittar på datum så är det 5 år framåt som det är godkänt från 2016 ,ock även då i speciella fall, därefter bara i speciella fall och användningsområden, det gäller att läsa rätt och förstå innebörden av en text. Framför allt inte i gemene mans trädgård eller annorstädes i naturen.F Fluxor skrev: